Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Kritická místa kurikula zeměpisu na 2. stupni základní školy I.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F19%3A43958792" target="_blank" >RIV/49777513:23420/19:43958792 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://didaktika.zcu.cz/export/sites/didaktika/cz/dokumenty/Monografie/monografie_geografie.pdf" target="_blank" >http://didaktika.zcu.cz/export/sites/didaktika/cz/dokumenty/Monografie/monografie_geografie.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Kritická místa kurikula zeměpisu na 2. stupni základní školy I.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tato kniha prezentuje výsledky tříletého projektu Didaktika – Člověk a příroda A. Výzkum byl zaměřen na kritická a dynamická místa zeměpisu v 6. třídě základní školy. V první kapitole je diskutován teoretický i terminologický základ práce a druhá kapitola je věnována komplexní metodice výzkumu. Následující kapitoly jsou věnovány výsledkům. Kritická místa v zeměpisu byla identifikována polostrukturovanými rozhovory a několika focus group s učiteli. Následný výzkum se soustředil na pět nejvíce kritických míst (mapy, zeměpisné souřadnice, časová pásma, cirkulace v atmosféře a litosférické desky a jejich pohyby). Pro těchto pět kritických míst byly navrženy moduly tak, aby co nejlépe překonaly příčiny kritičnosti (návaznost témat v rámci kurikula, přílišná náročnost na představivost, komplexnost tématu, nedostatečná motivace a přechod od žákovské znalosti ke kompetenci). Moduly byly testovány učiteli během vyučování a jejich úspěšnost byla následně vyhodnocena pomocí komplexních dotazníků. Druhá část výzkumu se soustředila na identifikování dynamických míst kurikula, také pomocí dotazníků. Na základě výsledků byly ve spolupráci se science centry navrženy dva moduly (atmosférické procesy a meteorologie a moderní kartografie a GPS). Podle získaných dat lze tvrdit, že všechny navržené moduly jsou vhodné pro překonání kritických a dynamických míst kurikula.

  • Název v anglickém jazyce

    Critical spots in geography curriculum in the secondary school I.

  • Popis výsledku anglicky

    This book presents results of three-year long project Didaktika – Člověk a příroda A. Re-search was focused on critical and dynamic spots in 6th grade geography education (first year of second stage of elementary school). Both theoretical and terminological background of studied issues is discussed at the first chapters of the monograph. Following parts de-scribe complex methodical approach and results of the research. Critical spots in geography education and their causes were identified using semi-structured interviews and focus groups with teachers. The subsequent research focused on five most critical spots (Maps, Geographic coordinates, Time zones, Atmospheric circulation, Tectonic plates and its mo-tion). Educational modules were designed focusing on overcoming causes of its criticality (missing curriculum continuity, excessive requirements on pupil’s imagination, complexity of the topic, insufficient motivation and transition from pupil’s knowledge to competence). Modules were tested by teachers during lessons and its success with overcoming of the criti-cal spots was evaluated. As the second part of our research, dynamic spots were identified using questionnaires with teachers. Two educational programs were designed by the science center’s teams in order to overcome the high dynamics of selected topics (Atmospheric pro-cesses and meteorology, Modern cartography and GPS). According to the results, all de-signed modules are suitable for overcoming particular critical and dynamic spots and well working community of practice was established.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    O - Projekt operacniho programu

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-261-0924-2

  • Počet stran knihy

    154

  • Název nakladatele

    Západočeská univerzita

  • Místo vydání

    Plzeň

  • Kód UT WoS knihy