Lze překonat nejkritičtější místo ve výuce zeměpisu 6. ročníku českých ZŠ?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F19%3A43958870" target="_blank" >RIV/49777513:23420/19:43958870 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.casopisgeografia.sk/index.php/Geografia/issue/download/98/182" target="_blank" >http://www.casopisgeografia.sk/index.php/Geografia/issue/download/98/182</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Lze překonat nejkritičtější místo ve výuce zeměpisu 6. ročníku českých ZŠ?
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zabývá kritickými místy ve výuce zeměpisu v 6. ročníku českých základních škol. Pro zjištění kritických míst a jejich příčin byla použita metoda polostrukturovaných rozhovorů s učiteli doplněná o metodu focus group. Jako nejvíce kritická byla identifikována následující místa: Zeměpisné souřadnice, Mapy, Časová pásma, Cirkulace v atmosféře, Litosférické desky a jejich pohyby. Mezi nejčastější příčiny kritičnosti, které bylo potřeba překonat, patří: špatná návaznost učiva mezi obory, velká náročnost na představivost ze strany žáků, komplexita tématu, slabá motivace žáků a přechod od znalosti ke kompetenci. Za účelem překonání příčin kritičnosti byly navrženy výukové moduly, které byly následně ověřeny učiteli ve výuce za pomoci akčního výzkumu. Úspěšnost překonání příčin kritičnosti byla zjišťována pomocí dotazníků. Výsledky ukazují, že všechny navržené moduly pomáhají překonávat zjištěné příčiny kritických míst. V článku je čtenářům představen jeden výukový modul podrobněji. Jedná se o modul určený k překonání nejvíce kritického místa – Zeměpisných souřadnic. Součástí článku jsou rovněž výsledky jeho evaluace ze strany učitelů.
Název v anglickém jazyce
The most critical spots in the sixth grade geography education in Czech schools and how to solve them
Popis výsledku anglicky
This paper is focused on critical spots in the 6th grade geography education in Czech schools. We use semi-stru- ctured interviews and focus groups with teachers to identify critical spots and its causes. The most critical spots are: Geographic coordinates, Maps, Time zones, Atmospheric circulation, Tectonic plates and its motion. We de- signed educational modules to overcome identified causes of criticality (missing curriculum continuity, excessive requirements on pupil’s imagination, complexity of the topic, insufficient motivation and transition from pupil’s knowledge to competence). Modules were tested by teachers during lessons and its success with overcoming of the critical spots was evaluated using action research method. Our results show that all designed modules are suitable for overcoming causes of particular critical spots. The paper presents one educational module dealing with the most critical spot (Geographic coordinates) and its evaluation as an example.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
O - Projekt operacniho programu
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Geografia
ISSN
1335-9258
e-ISSN
—
Svazek periodika
27
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
46-53
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—