Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Lze překonat nejkritičtější místo ve výuce zeměpisu 6. ročníku českých ZŠ?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F19%3A43958870" target="_blank" >RIV/49777513:23420/19:43958870 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.casopisgeografia.sk/index.php/Geografia/issue/download/98/182" target="_blank" >http://www.casopisgeografia.sk/index.php/Geografia/issue/download/98/182</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Lze překonat nejkritičtější místo ve výuce zeměpisu 6. ročníku českých ZŠ?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek se zabývá kritickými místy ve výuce zeměpisu v 6. ročníku českých základních škol. Pro zjištění kritických míst a jejich příčin byla použita metoda polostrukturovaných rozhovorů s učiteli doplněná o metodu focus group. Jako nejvíce kritická byla identifikována následující místa: Zeměpisné souřadnice, Mapy, Časová pásma, Cirkulace v atmosféře, Litosférické desky a jejich pohyby. Mezi nejčastější příčiny kritičnosti, které bylo potřeba překonat, patří: špatná návaznost učiva mezi obory, velká náročnost na představivost ze strany žáků, komplexita tématu, slabá motivace žáků a přechod od znalosti ke kompetenci. Za účelem překonání příčin kritičnosti byly navrženy výukové moduly, které byly následně ověřeny učiteli ve výuce za pomoci akčního výzkumu. Úspěšnost překonání příčin kritičnosti byla zjišťována pomocí dotazníků. Výsledky ukazují, že všechny navržené moduly pomáhají překonávat zjištěné příčiny kritických míst. V článku je čtenářům představen jeden výukový modul podrobněji. Jedná se o modul určený k překonání nejvíce kritického místa – Zeměpisných souřadnic. Součástí článku jsou rovněž výsledky jeho evaluace ze strany učitelů.

  • Název v anglickém jazyce

    The most critical spots in the sixth grade geography education in Czech schools and how to solve them

  • Popis výsledku anglicky

    This paper is focused on critical spots in the 6th grade geography education in Czech schools. We use semi-stru- ctured interviews and focus groups with teachers to identify critical spots and its causes. The most critical spots are: Geographic coordinates, Maps, Time zones, Atmospheric circulation, Tectonic plates and its motion. We de- signed educational modules to overcome identified causes of criticality (missing curriculum continuity, excessive requirements on pupil’s imagination, complexity of the topic, insufficient motivation and transition from pupil’s knowledge to competence). Modules were tested by teachers during lessons and its success with overcoming of the critical spots was evaluated using action research method. Our results show that all designed modules are suitable for overcoming causes of particular critical spots. The paper presents one educational module dealing with the most critical spot (Geographic coordinates) and its evaluation as an example.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    O - Projekt operacniho programu

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Geografia

  • ISSN

    1335-9258

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    27

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    46-53

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus