Kam směřuje dnešní výuka literární výchovy?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F21%3A43962372" target="_blank" >RIV/49777513:23420/21:43962372 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://dspace5.zcu.cz/handle/11025/43106" target="_blank" >https://dspace5.zcu.cz/handle/11025/43106</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kam směřuje dnešní výuka literární výchovy?
Popis výsledku v původním jazyce
Vladimíra Pánková v závěrečné studii analýzou hospitovaných vyučovacích hodin ukázala, že mechanické (interpretačně nezacílené) uplatnění tvořivých metod nebo metod kritického myšlení při práci s uměleckým textem není samospásné. Nejenže bez vedení fundovaného učitele tyto metody nepodporují čtenářskou gramotnost žáka, ale dokonce mohou být i kontraproduktivní, tj. vést k dezinterpretacím daného textu. Její analýza ukázala, že četbě s porozuměním v cestě stojí funkční nepropojenost metod s oborovým poznáním, nefundovanost učitele, který sám ke smyslu díla nepronikl.
Název v anglickém jazyce
Where is today's teaching of literary education headed?
Popis výsledku anglicky
In the closing paper, Vladimíra Pánková analysed observed lessons to show that mechanical (devoid of any interpretative focus) application of creative teaching methods or critical thinking methods in working with literary text is not self-saving. Not only without erudite teacher’s guidance these methods do not develop the pupil’s reading skills, but they can even be counterproductive and result in misinterpretation of a given text. Her analysis proves that reading comprehension is hindered by the lack of functional connection of methods and subject knowledge, and incompetence of the teacher themselves failing to grasp the work’s true meaning.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině II
ISBN
978-80-261-0982-2
Počet stran výsledku
30
Strana od-do
333-362
Počet stran knihy
403
Název nakladatele
Západočeská univerzita v Plzni
Místo vydání
Plzeň
Kód UT WoS kapitoly
—