Flexibilní učení a flexibilní formy vzdělávání na vysoké škole
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F23%3A43971154" target="_blank" >RIV/49777513:23420/23:43971154 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.knihovna.zcu.cz/cs/Science/Publishing/eBooks/978-80-261-1155-9" target="_blank" >https://www.knihovna.zcu.cz/cs/Science/Publishing/eBooks/978-80-261-1155-9</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.24132/ZCU.2023.11559" target="_blank" >10.24132/ZCU.2023.11559</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Flexibilní učení a flexibilní formy vzdělávání na vysoké škole
Popis výsledku v původním jazyce
S pojmem flexibilita ve vzdělávání se v dnešní době setkáváme všude tam, kde chceme zdůraznit schopnost studentů, učitelů a vzdělávacích institucí používat při učení a vzdělávání různorodé formy, metody a prostředky, volit je a přecházet mezi nimi dle potřeby s cílem dosáhnout plánovaných výsledků učení u různých cílových skupin nebo i u jednotlivců různými cestami. Tato monografie přináší ucelený pohled na flexibilitu, flexibilní učení a flexibilní formy vzdělávání v kontextu výuky na vysoké škole společně s výsledky dlouhodobé studie zaměřené na postoje, zkušenosti a vybavenost vysokoškolských studentů technologiemi pro flexibilní učení.
Název v anglickém jazyce
Flexible learning and flexible forms of teaching and learning at university
Popis výsledku anglicky
This monograph presents the concept of flexibility in education from different points of view. The thesis summarizes the theoretical philosophical, psychological, and pedagogical frameworks of flexible learning, and defines the related concepts. The presented approaches to individual aspects of flexible forms of education are based on a wide search of professional literature and sources. Recommendations and practical tools are based on the conclusions of professional studies carried out both in the Czech Republic and abroad, which are part of the chapters devoted to the strategic development of flexible forms of education at universities, the education of academic staff, and quality assurance & evaluation. The research part of the monograph consists of a longitudinal study, which summarizes the results of a questionnaire survey conducted in the years 2014−2022 among future teachers (n = 1944). The research was focused on students’ attitudes towards technology, students’ equipment with technology, and students’ experiences with the use of technology during their studies. The results of the study reflect a gradual development towards a greater overall inclination of future teachers towards technology, including a significant shift in selected sub-aspects after the experience with distance learning during the COVID-19 epidemic (e.g. a change towards attaching greater importance to the LMS system, or taking video recordings of lectures for student success in study). The results also draw attention to the fact that when the university is moving towards a greater use of technology in education and flexible forms of education, it is necessary to pay attention to the development of the competences of university teachers in the field of meaningful integration of technology-supported activities into teaching.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-261-1155-9
Počet stran knihy
344
Název nakladatele
Západočeská univerzita v Plzni
Místo vydání
Plzeň
Kód UT WoS knihy
—