Výuka mimoevropských dějin v rámci předmětu dějepis na středních školách v České republice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F24%3A43973791" target="_blank" >RIV/49777513:23420/24:43973791 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výuka mimoevropských dějin v rámci předmětu dějepis na středních školách v České republice
Popis výsledku v původním jazyce
Vzdělávání v oblasti dějepisu má zásadní význam pro utváření historického povědomí a kulturní identity studentů. V českém vzdělávacím systému je tradičně kladen důraz na evropské dějiny, které jsou považovány za klíčové pro pochopení vývoje naší civilizace. Mimoevropské dějiny však často zůstávají na okraji zájmu, což může vést k omezenému pohledu na globální historii a současné světové dění. V současném globalizovaném světě je porozumění mimoevropským kulturám a jejich dějinám stále důležitější, neboť přispívá k rozvoji interkulturního povědomí a tolerance. Cílem tohoto výzkumu je analyzovat rozsah, charakter a efektivitu výuky mimoevropských dějin na středních školách v České republice. Konkrétně se zaměřuje na obsah a cíle kurikulárních dokumentů, zejména Rámcových vzdělávacích programů (RVP) a Školních vzdělávacích programů (ŠVP), a také na využití učebnic dějepisu. Výzkum se snaží zjistit, do jaké míry jsou mimoevropské dějiny integrovány do výuky dějepisu a jakým způsobem se promítají do znalostí a historického povědomí žáků.
Název v anglickém jazyce
Teaching non-European history as part of the history subject in secondary schools in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
History education is of fundamental importance for the formation of students' historical awareness and cultural identity. The Czech education system traditionally emphasizes European history, which is considered key to understanding the development of our civilization. However, non-European history often remains on the fringes of interest, which can lead to a limited view of global history and current world events. In today's globalized world, understanding non-European cultures and their history is increasingly important, as it contributes to the development of intercultural awareness and tolerance. The aim of this research is to analyze the scope, nature and effectiveness of teaching non-European history in secondary schools in the Czech Republic. Specifically, it focuses on the content and objectives of curricular documents, especially the Framework Educational Programs (FEP) and School Educational Programs (SEP), as well as the use of history textbooks. The research seeks to determine to what extent non-European history is integrated into history teaching and how it is reflected in students' knowledge and historical awareness.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů