Optimization of the railway vehicle bogie parameters in term of dynamic response caused by radial wheel irregularities
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23520%2F09%3A00501725" target="_blank" >RIV/49777513:23520/09:00501725 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Optimization of the railway vehicle bogie parameters in term of dynamic response caused by radial wheel irregularities
Popis výsledku v původním jazyce
This paper presents an original methodology of parametric optimization of the railway vehicle bogie in term of vibrations caused by geometric irregularities of running wheel surfaces. The approach to optimization is based on the mathematical modelling ofthe bogie vibrations in perturbance coordinates with respect to operational state of static equilibrium. Calculations of dynamic load show that radial and bending stiffness of the wheels as well as the vertical stiffness of track structure have dominantinfluence on vertical wheel forces and on dynamic loading of couplings between engine stators and bogie frame. The developed software in MATLAB code enables to choose different design parameters as the optimization parameters and minimization of arbitrary dynamic deformations and forces of bogie components and forces transmitted by different couplings.
Název v anglickém jazyce
Optimization of the railway vehicle bogie parameters in term of dynamic response caused by radial wheel irregularities
Popis výsledku anglicky
This paper presents an original methodology of parametric optimization of the railway vehicle bogie in term of vibrations caused by geometric irregularities of running wheel surfaces. The approach to optimization is based on the mathematical modelling ofthe bogie vibrations in perturbance coordinates with respect to operational state of static equilibrium. Calculations of dynamic load show that radial and bending stiffness of the wheels as well as the vertical stiffness of track structure have dominantinfluence on vertical wheel forces and on dynamic loading of couplings between engine stators and bogie frame. The developed software in MATLAB code enables to choose different design parameters as the optimization parameters and minimization of arbitrary dynamic deformations and forces of bogie components and forces transmitted by different couplings.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
BI - Akustika a kmity
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/1M0519" target="_blank" >1M0519: Výzkumné centrum kolejových vozidel</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Současné problémy v kolejových vozidlech
ISBN
978-80-7395-199-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
—
Název nakladatele
Univerzita Pardubice
Místo vydání
Pardubice
Místo konání akce
—
Datum konání akce
—
Typ akce podle státní příslušnosti
—
Kód UT WoS článku
—