Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Optimization of the railway vehicle bogie parameters in term of dynamic response caused by radial wheel irregularities

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23520%2F09%3A00501725" target="_blank" >RIV/49777513:23520/09:00501725 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Optimization of the railway vehicle bogie parameters in term of dynamic response caused by radial wheel irregularities

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper presents an original methodology of parametric optimization of the railway vehicle bogie in term of vibrations caused by geometric irregularities of running wheel surfaces. The approach to optimization is based on the mathematical modelling ofthe bogie vibrations in perturbance coordinates with respect to operational state of static equilibrium. Calculations of dynamic load show that radial and bending stiffness of the wheels as well as the vertical stiffness of track structure have dominantinfluence on vertical wheel forces and on dynamic loading of couplings between engine stators and bogie frame. The developed software in MATLAB code enables to choose different design parameters as the optimization parameters and minimization of arbitrary dynamic deformations and forces of bogie components and forces transmitted by different couplings.

  • Název v anglickém jazyce

    Optimization of the railway vehicle bogie parameters in term of dynamic response caused by radial wheel irregularities

  • Popis výsledku anglicky

    This paper presents an original methodology of parametric optimization of the railway vehicle bogie in term of vibrations caused by geometric irregularities of running wheel surfaces. The approach to optimization is based on the mathematical modelling ofthe bogie vibrations in perturbance coordinates with respect to operational state of static equilibrium. Calculations of dynamic load show that radial and bending stiffness of the wheels as well as the vertical stiffness of track structure have dominantinfluence on vertical wheel forces and on dynamic loading of couplings between engine stators and bogie frame. The developed software in MATLAB code enables to choose different design parameters as the optimization parameters and minimization of arbitrary dynamic deformations and forces of bogie components and forces transmitted by different couplings.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    BI - Akustika a kmity

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/1M0519" target="_blank" >1M0519: Výzkumné centrum kolejových vozidel</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2009

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Současné problémy v kolejových vozidlech

  • ISBN

    978-80-7395-199-3

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

  • Název nakladatele

    Univerzita Pardubice

  • Místo vydání

    Pardubice

  • Místo konání akce

  • Datum konání akce

  • Typ akce podle státní příslušnosti

  • Kód UT WoS článku