Převodník MathML vzorců do psaného textu v rozvinuté formě pro TTS - MathML2TTS
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23520%2F11%3A43898390" target="_blank" >RIV/49777513:23520/11:43898390 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Převodník MathML vzorců do psaného textu v rozvinuté formě pro TTS - MathML2TTS
Popis výsledku v původním jazyce
Jde o softwarový nástroj pro převod matematického vzorce reprezentovaného prostřednictvím standardu MathML do rozvinuté textové podoby, tj. do slovního tvaru, který odpovídá tomu, jak by měla být rovnice správně a přirozeně přečtena. Výstup nástroje lzenapojit přímo na vstup řečového syntetizéru a vytvořit tak čtenou podobu rovnice. Nástroj je výstupem projektu ARET CZ.1.07/1.2.00/08.0021 Automatické čtení učebních textů pro zrakově postižené studenty, kde je součástí komplexního systému pro počítačovépředčítání učebních textů. Systém je dostupný na adrese http://ucebnice.zcu.cz. Důležitou součástí tohoto nástroje je definiční soubor obsahující pravidla pro čtení jednotlivých matematických operací. Nástroj pravidla inteligentně kombinuje a dokáže takpřepsat libovolně složitou matematickou strukturu. Pravidla pokrývají veškerou matematiku pro 2. stupeň základní školy, nicméně je možné dodefinovat další pravidla (nové matematické operátory a funkce), aby systém pokrýval i vyšší úrovně
Název v anglickém jazyce
Tools for conversion of MathML formulas into written text in full form for TTS - MathML2TTS
Popis výsledku anglicky
MathML2TTS is a software tool for conversion of mathematical formulas represented by the MathML standard into the full text form, i.e. into the form corresponding to the correct and natural reading of those formulas. The output of the tool can be connected directly to the input of a speech synthesizer to generate the read form of given formula. This tool was created within the project ARET CZ.1.07/1.2.00/08.0021 - Automatical reading of educational texts for vision impaired students, where it is an important part of a complex system system for reading educational documents. A fundamental part of this tool is a file with definitions of rules for reading particular mathematical operations. The selected rules are smartly combined; so an arbitrarily complicated mathematical structures can be read. The rules encompass the entire mathematics for the 2nd level of primary school. However, the set of rules can be extended with new mathematical operators and functions; thus, the system can handl
Klasifikace
Druh
R - Software
CEP obor
JD - Využití počítačů, robotika a její aplikace
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
MathML2TTS
Technické parametry
Výsledek je plánovaným výstupem projektu ARET CZ.1.07/1.2.00/08.0021. Tento nástroj umožňuje převod matematických rovnic reprezentovaných prostřednictvím standardu MathML do plné textové formy, ta následně slouží jako vstup externího TTS nástroje. Výsledný systém je dostupný na adrese http://ucebnice.zcu.cz . Bližší informace Zdeněk Hanzlíček, zhanzlic@kky.zcu.cz, tel. 377632584, http://www.kky.zcu.cz/cs/sw/mathml2tts
Ekonomické parametry
Výsledek je výstupem projektu ARET CZ.1.07/1.2.00/08.0021 Automatické čtení učebních textů pro zrakově postižené studenty. V současné době je využíván při výuce matematiky a fyziky na Základní škole a Mateřská škole pro zrakově postižené v Plzni.
IČO vlastníka výsledku
49777513
Název vlastníka
Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta aplikovaných věd, Katedra kybernetiky