Virtual Idol Hatsune Miku: New Auratic Experience of the Performer as a Collaborative Platform
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23640%2F15%3A43927721" target="_blank" >RIV/49777513:23640/15:43927721 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-18836-2_5" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-18836-2_5</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-18836-2_5" target="_blank" >10.1007/978-3-319-18836-2_5</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Virtual Idol Hatsune Miku: New Auratic Experience of the Performer as a Collaborative Platform
Popis výsledku v původním jazyce
In this paper, the phenomenon of virtual idol Hatsune Miku will be analyzed in the context of critical theory, emerging technologies, and theory of digital art practices. The first part focuses on the phenomenon of the virtual celebrity seen as Deleuze and Guattari's concept of 'body without organs.' The second part examines how the state-of-the-art technologies have enabled the existence of Hatsune Miku, who is simultaneously a corporate software product, pop icon, performance artist, and collaborativemultimedia artwork. Based on the reading of Hatsune Miku as a hybrid product emerging from the fusion of arts and IT, the last part revolves around the concept of 'aura' (Benjamin) generated by virtual idol's presence. Finally, the notion of hyperterminality is introduced not only to differentiate between entities/identities appearing on the surface of the screen and those virtual constructs co-existing with us in the spaces of physical reality, but also to explore how these newly emerg
Název v anglickém jazyce
Virtual Idol Hatsune Miku: New Auratic Experience of the Performer as a Collaborative Platform
Popis výsledku anglicky
In this paper, the phenomenon of virtual idol Hatsune Miku will be analyzed in the context of critical theory, emerging technologies, and theory of digital art practices. The first part focuses on the phenomenon of the virtual celebrity seen as Deleuze and Guattari's concept of 'body without organs.' The second part examines how the state-of-the-art technologies have enabled the existence of Hatsune Miku, who is simultaneously a corporate software product, pop icon, performance artist, and collaborativemultimedia artwork. Based on the reading of Hatsune Miku as a hybrid product emerging from the fusion of arts and IT, the last part revolves around the concept of 'aura' (Benjamin) generated by virtual idol's presence. Finally, the notion of hyperterminality is introduced not only to differentiate between entities/identities appearing on the surface of the screen and those virtual constructs co-existing with us in the spaces of physical reality, but also to explore how these newly emerg
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Lecture Notes of the Institute for Computer Sciences, Social-Informatics and Telecommunications Engineering, LNICST
ISBN
978-3-319-18835-5
ISSN
1867-8211
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
36-44
Název nakladatele
Springer Verlag
Místo vydání
Istanbul
Místo konání akce
Istanbul
Datum konání akce
10. 11. 2014
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—