Informační a komunikační technologie v procesu sociální rehabilitace osob se zrakovým postižením
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12110%2F18%3A43897340" target="_blank" >RIV/60076658:12110/18:43897340 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Informační a komunikační technologie v procesu sociální rehabilitace osob se zrakovým postižením
Popis výsledku v původním jazyce
Text se zaměřuje na souvislosti budování specifi ckých kompetencí schopnosti práce s kompenzační pomůckou v systému sociální rehabilitace osob se zrakovým postižením. Teoretický rámec tvoří představení aktuálního stavu poznání této oblasti v souvislostech základních principů přístupu k osobám se zdravotním postižením. Následující část zprostředkuje dílčí výstupy kvantitativního šetření, o které se opírá návrh optimalizace procesu sociální rehabilitace jedinců se zrakovým postižením. Výsledky poukazují na nepostradatelný kompenzační význam informačních a komunikačních technologií v oblasti přístupu k informacím dospělých osob se zrakovým postižením, vysokou motivaci těchto jedinců pro celoživotní vzdělávání v oblasti kompetencí s kompenzační pomůckou na bázi informačních a komunikačních technologií a jejich podstatný vliv na celkovou kvalitu života těchto osob. Neméně významné je zjištění potřebnosti zapojit do systému sociální rehabilitace odborně erudované osoby ze sledované cílové skupiny. Na uvedené bázi následuje identifi kování problémových oblastí a návrh úprav procesu sociální rehabilitace osob se zrakovým postižením. Návrh optimalizace se zaměřuje především na fáze poradenského procesu při volbě vhodné pomůcky, následně na dostupnost kompenzační pomůcky a v závěru na specifi ka procesu nácviku osvojení si práce s pomůckou.
Název v anglickém jazyce
INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE PROCESS OF THE SOCIAL REHABILITATION OF PEOPLE WITH VISUAL DISABILITIES
Popis výsledku anglicky
Th is text focuses on the connections between the building of specifi c competences and work with a compensation aid in the system of social rehabilitation of people with visual impairment. Th e theoretical framework consists of an account of the current state of knowledge of this fi eld in relation to the basic principles of approach to people with health disabilities. Th e next section presents the interim outputs of a quantitative survey, which are used as the basis for a proposal for optimalisation of the process of social rehabilitation of individuals with sight disabilities. The survey results indicate the unique importance of information and communication technologies as means of compensation in the fi eld of approach to information for adults with sight disabilities, the high motivation of these individuals in lifelong learning in the area of competences with compensation aid on the basis of ICT and the major infl uence of the use of compensation aid on the overall quality of life of these people. No less important is the fi nding of the need for expert individuals from the target group studied to be included in the system of social rehabilitation. On this basis, problem areas are identifi ed and a proposal presented for modifi cations to the process of social rehabilitation of people with sight impairment. Th e proposal for optimisation relates primarily to the phase of the advisory process in the choice of useful aids, then to the accessibility of compensation aids and fi nally to the specifi cs of the process of training to master work with the aid.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50401 - Sociology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Speciální pedagogika
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Svazek periodika
28
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
13-26
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—