Argumentativní konektory v současné francouzštině a češtině. Systémové srovnání a analýza okurenční respondence
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F11%3A43883143" target="_blank" >RIV/60076658:12210/11:43883143 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Argumentativní konektory v současné francouzštině a češtině. Systémové srovnání a analýza okurenční respondence
Popis výsledku v původním jazyce
Tématem studie je analýza argumentativních konektorů typu mais/ale, car/neboť v současné francouzštině a češtině. Je navržen model fungování této kategorie budovaný s ohledem na jeho využití pro systémové komparace a pro analýzy okurenčních respondencí.Po stránce teoretické studie vychází z tradic evropského strukturalismu. Staví na třech hlavních pilířích, které propojuje: a) saussurovská teorie znaku a hodnoty; b) pražské pojetí dichotomie systém-potenciál / text-aktualizace a pražské pojetí funkce;c) ducrotovská teorie argumentace v jazyce. Hlavní pozornost je věnována sémanticko-pragmatické úrovni popisu. Instrukční sémantický model je pak doplněn o další parametry, které dotvářejí diferenční systémový potenciál konektoru. Analýza je pojata jakokontrastivní. Důsledně rozlišuje mezi srovnáváním na úrovni systémové a analýzou textových ekvivalencí.
Název v anglickém jazyce
Argumentative Connectives in the Present-day French and Czech. Systemic Comparison and Analysis of Textual Respondance
Popis výsledku anglicky
The monograph brings a thorough analysis of argumentative connectives (mais/ale, car/neboť) in the Present-day French and Czech. A model of functioning of this category is proposed. From the theoretical point of view the study proceeds from the continental structuralist traditions. It is based on three interconnected pillars: a) the Saussurian theory of sign and value; b) the Prague dichotomy system - text and the Prague conception of function; c) the Ducrotian theory of argumentation in the "langue". The main attention is paid to the semantico-pragmatic level of description. The instructional semantic model is completed by others parameters that form the systemic and differential potential. The analysis is conceived as a contrastive one. Ti distinguishes thoroughly between comparisons on the level of the language system and the analysis of textual equivalencies.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GP405%2F08%2FP101" target="_blank" >GP405/08/P101: Kontrastivní analýza textových organizátorů v současné francouzštině a češtině</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7394-305-9
Počet stran knihy
353
Název nakladatele
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Filozofická fakulta
Místo vydání
České Budějovice
Kód UT WoS knihy
—