Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Czech Bystanders Writing Poetry about the Shoah. Different ways of poetic languages in the first post-war literary reactions

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F16%3A43891029" target="_blank" >RIV/60076658:12210/16:43891029 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Czech Bystanders Writing Poetry about the Shoah. Different ways of poetic languages in the first post-war literary reactions

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Despite the fact that Kolář's shocking prosaic narration in verses is unique in the context of Czech poetry about the Shoah, Hiršal's curt style approaches the experimental artistic utterance of his colleague. Moreover, Bednář is probably the first Czech poet who - in 1946 - raised the major issue of asking about the form in which the Shoah is literarily graspable. Kolář's writings seem to be an answer either to Bednář's appeal or the later Adorno's proclamation which is set in a more general way. Most of the aforementioned poets, writing usually just a single poem about the Jewish annihilation, used traditional ways of poetic language in iamb and rhymes. However, Bednář already loosed the iambic and rhymed structure. In addition, Branislav chose dactyl (apart from dynamic verses in iamb), which could be considered as a way to the free verse used e.g. by Jaroslav Seifert in Koncert na ostrově (Concert on Island) in the mid-60s. Biebl, Branislav and Halas equalized the picture of the Jewish tragedy by war verses meeting requirements of the official period martyrdom. Only Kolář was continuously returning to the theme of the Shoah in an explicit way. He was far from being only a quiet bystander, he was a poetic witness who systematically shouted out loud words about the horrible factory cruelty committed on Jewish neighbours the majority of whom had been lost forever.

  • Název v anglickém jazyce

    Czech Bystanders Writing Poetry about the Shoah. Different ways of poetic languages in the first post-war literary reactions

  • Popis výsledku anglicky

    Despite the fact that Kolář's shocking prosaic narration in verses is unique in the context of Czech poetry about the Shoah, Hiršal's curt style approaches the experimental artistic utterance of his colleague. Moreover, Bednář is probably the first Czech poet who - in 1946 - raised the major issue of asking about the form in which the Shoah is literarily graspable. Kolář's writings seem to be an answer either to Bednář's appeal or the later Adorno's proclamation which is set in a more general way. Most of the aforementioned poets, writing usually just a single poem about the Jewish annihilation, used traditional ways of poetic language in iamb and rhymes. However, Bednář already loosed the iambic and rhymed structure. In addition, Branislav chose dactyl (apart from dynamic verses in iamb), which could be considered as a way to the free verse used e.g. by Jaroslav Seifert in Koncert na ostrově (Concert on Island) in the mid-60s. Biebl, Branislav and Halas equalized the picture of the Jewish tragedy by war verses meeting requirements of the official period martyrdom. Only Kolář was continuously returning to the theme of the Shoah in an explicit way. He was far from being only a quiet bystander, he was a poetic witness who systematically shouted out loud words about the horrible factory cruelty committed on Jewish neighbours the majority of whom had been lost forever.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EE2.3.30.0049" target="_blank" >EE2.3.30.0049: Rozvoj postdoktorandských pozic na JU</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    The Holocaust in the Central European Literatures and Cultures: Problems of Poetization and Aesthetization

  • ISBN

    978-3-8382-0952-4

  • ISSN

    2195-1497

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    129-144

  • Název nakladatele

    ibidem-Verlag

  • Místo vydání

    Stuttgart

  • Místo konání akce

    Giessen

  • Datum konání akce

    18. 6. 2015

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku