Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Graham Harman a Alfred North Whitehead: O filosofii, estetice a umění

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F16%3A43891347" target="_blank" >RIV/60076658:12210/16:43891347 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Graham Harman a Alfred North Whitehead: O filosofii, estetice a umění

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Hlavním cílen článku je komparovat spekulativní filosofii Alfreda North Whiteheada a objektově orientovanou ontologii Grahama Harmana a na základě této komparace zvážit Harmanův výrok, že Whitehead může být považován za objektově orientovaného filosofa. Text je členěný do dvou částí. V první je představena Whiteheadova filosofická metoda imaginativní generalizace a je ukázáno, jak ho tato metoda přivedla k nutnosti rozšiřování tradičních filosofických pojmů za jejich ustavené použití. V rámci této metody je za nezbytný filosofický nástroj považována metafora. Právě myšlenka metaforického rozšiřování pojmů jako nezbytného nástroje filosofie je Harmanem silně oceňována. Považuje ji za jeden z mála případů překonání tzv. korelacionismu a vztahuje ji k jeho vlastnímu modelu objektově orientované filosofie. Článek však ukazuje, že oba filosofické systémy se výrazně liší. Zatímco ústředním cílem Whiteheadovy filosofie je nalezení propojení účelové a působící příčinnosti, Harman svou filosofii zakládá na reformulované formální příčinnosti. Druhá část článku je věnována roli, jakou hraje estetická teorie ve filosofických systémech obou filosofů. V obou je estetika v samém centru jejich filosofií. Základním estetickým pojmem Harmanova systému je "vábení" (allure), které je pojaté jako způsob narušení navyklého způsobu vnímání objektů, jež vede k nahlédnutí nevztahového reálného objektu. Whitehead naopak zdůrazňuje vztahový a procesuální charakter estetické zkušenosti a jeho základním estetickým pojmem je krása jako proces harmonizace různých dat. V závěru článek ukazuje největší slabiny Harmanova přístupu a navrhuje jejich řešení skrze Whiteheadův filosofický systém.

  • Název v anglickém jazyce

    Graham Harman and Alfred North Whitehead: On philosophy, aesthetics and art

  • Popis výsledku anglicky

    The main aim of the article is to compare Alfred North Whitehead's speculative philosophy and Graham Harman's object-oriented ontology and consider Harman's claim that Whitehead can be considered as object-oriented philosopher. The text is divided into two parts. In the first part Whitehead's philosophical method of imaginative generalization is introduced and it is shown how this method leads Whitehead to extend the meaning of the traditional philosophical terms behind their established use. In this method metaphor is seen as an indispensable tool of philosophy. This extension of the terms and Whitehead's explanatory scheme is highly appreciated by Harman. Harman sees this extension as one of the rare examples of overcoming the so called correlationism and relates it to his own model of object-oriented ontology. In spite of this similarity of both philosophical schemes it is shown that the two schemes differ radically in their main aim. While Whitehead looks for a scheme which could successfully interlink final and efficient causality, Harman is trying to develop a theory of objects based on a new version of formal causality. The second part of the article is devoted to the role of aesthetics and theory of art in the schemes of both philosophers. In both cases aesthetics is located in the base of the whole philosophical system. In Harman's case the key aesthetic notion is allure and is described as a way to overcome the crust of sensual objects and meet the hidden non-relational real object, while Whitehead supports the notion of beauty conceived as the process of harmonization of diverse data. The key problems of Harman's aesthetic theory are suggested with possible aid of Whitehead's solution.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA16-13208S" target="_blank" >GA16-13208S: Proces a estetika: Explicitní a implikovaná estetika v procesuální filozofii Alfreda North Whiteheada</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny

  • ISSN

    1802-8918

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    21

  • Číslo periodika v rámci svazku

    Neuveden

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    68-88

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus