Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Evaluation in Anglophone and Czech Academic Book Reviews. A Case Study.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F20%3A43901911" target="_blank" >RIV/60076658:12210/20:43901911 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.ff.unipo.sk/jak/cislo43-44.html" target="_blank" >https://www.ff.unipo.sk/jak/cislo43-44.html</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/BSE2019-2-5" target="_blank" >10.5817/BSE2019-2-5</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Evaluation in Anglophone and Czech Academic Book Reviews. A Case Study.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The present paper analyses linguistic-rhetorical strategies conveying evaluation that are utilised by Anglophone and Czech reviewers of academic books from the field of Linguistics. The aim is to explore whether reviewers of one and the same disciplinary community but of different linguistic and cultural contexts adopt identical rhetorical strategies to convey evaluation. For this purpose, both positive and negative evaluative acts were identified in a corpus of 20 English and 20 Czech academic book review articles. The quantitative and qualitative analysis revealed that the variation in the distribution of evaluative acts may be connected with the particular language culture. Furthermore, the results indicate that both groups of reviewers use hedging strategies not only to weaken criticism but also to maintain solidarity with authors of the reviewed books.

  • Název v anglickém jazyce

    Evaluation in Anglophone and Czech Academic Book Reviews. A Case Study.

  • Popis výsledku anglicky

    The present paper analyses linguistic-rhetorical strategies conveying evaluation that are utilised by Anglophone and Czech reviewers of academic books from the field of Linguistics. The aim is to explore whether reviewers of one and the same disciplinary community but of different linguistic and cultural contexts adopt identical rhetorical strategies to convey evaluation. For this purpose, both positive and negative evaluative acts were identified in a corpus of 20 English and 20 Czech academic book review articles. The quantitative and qualitative analysis revealed that the variation in the distribution of evaluative acts may be connected with the particular language culture. Furthermore, the results indicate that both groups of reviewers use hedging strategies not only to weaken criticism but also to maintain solidarity with authors of the reviewed books.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Jazyk a kultúra

  • ISSN

    1338-1148

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    11

  • Číslo periodika v rámci svazku

    43-44

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    78-94

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus