Evaluation in Anglophone and Czech Academic Book Reviews. A Case Study.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F20%3A43901911" target="_blank" >RIV/60076658:12210/20:43901911 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.ff.unipo.sk/jak/cislo43-44.html" target="_blank" >https://www.ff.unipo.sk/jak/cislo43-44.html</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/BSE2019-2-5" target="_blank" >10.5817/BSE2019-2-5</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Evaluation in Anglophone and Czech Academic Book Reviews. A Case Study.
Popis výsledku v původním jazyce
The present paper analyses linguistic-rhetorical strategies conveying evaluation that are utilised by Anglophone and Czech reviewers of academic books from the field of Linguistics. The aim is to explore whether reviewers of one and the same disciplinary community but of different linguistic and cultural contexts adopt identical rhetorical strategies to convey evaluation. For this purpose, both positive and negative evaluative acts were identified in a corpus of 20 English and 20 Czech academic book review articles. The quantitative and qualitative analysis revealed that the variation in the distribution of evaluative acts may be connected with the particular language culture. Furthermore, the results indicate that both groups of reviewers use hedging strategies not only to weaken criticism but also to maintain solidarity with authors of the reviewed books.
Název v anglickém jazyce
Evaluation in Anglophone and Czech Academic Book Reviews. A Case Study.
Popis výsledku anglicky
The present paper analyses linguistic-rhetorical strategies conveying evaluation that are utilised by Anglophone and Czech reviewers of academic books from the field of Linguistics. The aim is to explore whether reviewers of one and the same disciplinary community but of different linguistic and cultural contexts adopt identical rhetorical strategies to convey evaluation. For this purpose, both positive and negative evaluative acts were identified in a corpus of 20 English and 20 Czech academic book review articles. The quantitative and qualitative analysis revealed that the variation in the distribution of evaluative acts may be connected with the particular language culture. Furthermore, the results indicate that both groups of reviewers use hedging strategies not only to weaken criticism but also to maintain solidarity with authors of the reviewed books.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Jazyk a kultúra
ISSN
1338-1148
e-ISSN
—
Svazek periodika
11
Číslo periodika v rámci svazku
43-44
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
78-94
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—