Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

“The reading book should not be a patchwork of stale notions”: reading handbooks in ministerial programmes for elementary school

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F23%3A43906640" target="_blank" >RIV/60076658:12210/23:43906640 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://linguisticapragensia.ff.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/12/2023/10/Benedetto-Giuseppe-Russo_156-178.pdf" target="_blank" >https://linguisticapragensia.ff.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/12/2023/10/Benedetto-Giuseppe-Russo_156-178.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/18059635.2023.2.4" target="_blank" >10.14712/18059635.2023.2.4</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    italština

  • Název v původním jazyce

    "Il libro di lettura non sia un centone di trite nozioni”: i manuali di lettura nei programmi ministeriali per la scuola elementare (1860–1905)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Sono presentate le linee-guida dedicate alla didattica dell’italiano e alle caratteristiche tematiche, linguistiche e stilistiche ideali dei libri di lettura scolastici nei programmi per la scuola elementare e nelle connesse istruzioni per i maestri emanati dal Ministero dell’Istruzione dal 1860 al 1905: un periodo determinante per l’assestamento del sistema scolastico italiano, i processi di alfabetizzazione e la popolarizzazione della lingua nazionale. Si fa luce su come queste disposizioni condizionarono decisamente la stesura dei libri per la scuola e sul complesso rapporto tra i tentativi istituzionali di regolamentazione della produzione libraria e il fervore editoriale nel settore in questione. Per completare il quadro della dialettica tra l’editoria scolastico-educativa e la volontà regolatrice del Ministero e delle commissioni, a esso collegate, preposte alla valutazione dei libri di testo, si commentano le testimonianze di due illustri autrici per la scuola del secondo Ottocento: Ida Baccini e Felicita Morandi.

  • Název v anglickém jazyce

    “The reading book should not be a patchwork of stale notions”: reading handbooks in ministerial programmes for elementary school

  • Popis výsledku anglicky

    The paper examines the guidelines dedicated to Italian teaching and to the ideal thematic, language and stylistic features of school reading books in the programmes for primary school and inthe related instructions for teachers issued by the Ministry of Education from 1860 to 1905: a decisive period for the arrangement of the Italian school system, the literacy processes and the spread of the national language. These official documents significantly shaped the writing of school books. The paper also explores the complex relationship between the institutional attempts to regulate textbook production and the rich publishing activity in this field. To complete the overview of the dialectic between school-educational publishing and the regulatory will of the Ministry and of the boards connected to it, responsible for the evaluation of textbooks, the witnesses of two prominent school female authors of the 2nd half of the 19th century are commented on: Ida Baccini and Felicita Morandi.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60202 - Specific languages

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Linguistica Pragensia

  • ISSN

    0862-8432

  • e-ISSN

    1805-9635

  • Svazek periodika

    XXXIII

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    156-178

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85176462511