Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Francouzská filologie na klatovském gymnáziu v letech 1870-1916

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F23%3A43907690" target="_blank" >RIV/60076658:12210/23:43907690 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Francouzská filologie na klatovském gymnáziu v letech 1870-1916

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie popisuje specifika výuky francouzské filologie na klatovském gymnáziu v letech 1870-1916, přičemž výuku živých jazyků nechápe jako izolovaný segment, ale jako součást celé tehdejší soustavy gymnaziálního vzdělávání. Časové období 1870-1916, kterým je studie limitována, je dáno dvěma významnými organizačními milníky v dějinách klatovského gymnázia: roku 1870 přechází gymnázium plně do světské správy, roku 1916 je na základě Marchetových reforem završena přeměna ústavu v reálné gymnázium typu A. Úvodní kapitola, která synteticky představuje hlavní vývojové charakteristiky organizace středních škol v českých zemích ve zkoumaném období, věnuje zvláštní pozornost filologii a jejímu vůdčímu postavení v gymnaziální výuce 19. století. Tato syntéza tvoří nezbytný rámec pro konkrétní případovou studii výuky francouzštiny na klatovském gymnáziu, založené na analýze archivních pramenů. V této případové studii se zabýváme postavením francouzské filologie ve vývojové perspektivě. Francouzskou filologii představujeme v rámci obecných proměn organizace výuky na klatovském gymnáziu, uvádíme dynamiku hodinových dotací a statutu předmětu, dále se zabýváme vývojem osnov a učebních metod, analyzujeme soubory používaných učebnic, sledujeme vývoj počtu studentů francouzštiny na gymnáziu a souhrnně zmiňujeme vyučující, kteří byli ve zkoumaném období výukou francouzštiny pověřeni. Na závěr přinášíme portréty nejvýznamnějších osobností, které v té době francouzštinu na gymnáziu vyučovaly: Justin V. Prášek, Jiří Stanislav Guth-Jarkovský, Karel Rocher-Skála, Vilém Vočadlo a Jan Koza.

  • Název v anglickém jazyce

    French philology at the Klatovy Grammar School in the years 1870–1916

  • Popis výsledku anglicky

    The study describes the specifics of French philology teaching at the Klatovy grammar school in the years 1870–1916. The teaching of living languages is not presented as an isolated segment, but as part of the entire system of grammar school education at that time. The time period is determined by two important organizational milestones in the history of the Klatovy institute: in 1870, the grammar school fully transferred into secular administration, and in 1916, based on the Marchet reforms, the transformation into a real type A grammar school was completed. The introductory chapter summarises the main development characteristics of the organization of secondary schools in the Czech lands in that period, and pays special attention to philology and its leading position in secondary school education in the 19th century. This synthesis forms the necessary framework for a specific case study of French language teaching at the Klatovy grammar school, based on the analysis of archival sources. The position of French philology, dealt with in a developmental perspective, is presented in frame of the general changes in the teaching organization at the Klatovy Grammar school. The dynamics of hourly subsidies and the status of the subject are presented together with the development of curricula and teaching methods, analysis of the textbooks used, development of the number of students studying French and briefly the teachers who were in charge of teaching French during the examined period. Finally, the most important personalities teaching French at Klatovy Grammar school are portrayed: Justin V. Prášek, Jiří Stanislav Guth-Jarkovský, Karel Rocher-Skála, Vilém Vočadlo and Jan Koza.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60202 - Specific languages

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů