VNÍMÁNÍ KONKURENČNÍHO TLAKU V SEGMENTU MINIPIVOVARŮ
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12220%2F19%3A43900646" target="_blank" >RIV/60076658:12220/19:43900646 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.mladaveda.sk/casopisy/2019/01/01_2019_10.pdf" target="_blank" >http://www.mladaveda.sk/casopisy/2019/01/01_2019_10.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
VNÍMÁNÍ KONKURENČNÍHO TLAKU V SEGMENTU MINIPIVOVARŮ
Popis výsledku v původním jazyce
Na českém pivním trhu se etabluje další forma pivovarů, a to minipivovary. Od roku 2013 do roku 2016 bylo uvedeno do provozu více jak 220 nových minipivovarů a tento trend nijak nepolevuje. V souvislosti s počtem minipivovarů v ČR je velmi často diskutován konkurenční tlak v tomto segmentu a maximální počet minipivovarů. Část odborné veřejnosti zastává názor, že oblast minipivovarů je specifická a nelze zde mluvit o konkurenčním tlaku, odlišný postoj je, že konkurenční tlak bude i v tomto segmentu postupně narůstat a minipivovary si reálně začnou konkurovat, což povede k uzavírání některých varen. Předkládaný článek se zabývá právě problematikou konkurenčního tlaku v segmentu minipivovarů. Sběr dat proběhl v lednu 2017 metodou elektronického dotazování. Výzkumný vzorek představoval 350 funkčních minipivovarů k 31. 12. 2016. Návratnost dotazníků byla 41 %. Cílem výzkumu bylo prokázat či vyvrátit existenci konkurenčního tlaku v segmentu minipivovarů, pomocí testu dobré shody za použití kritéria χ2 (chi-square) a za předpokladu, že všechny velikostní skupiny pivovarů jsou pro minipivovary stejnou konkurencí. Výsledky předkládaného výzkumu ukazují, že majitelé minipivovarů začínají konkurenci vnímat, což je jen logický důsledek výrazného růstu počtu minipivovarů na území České republiky, 50 % respondentů vnímá jako svého největšího konkurenta právě ostatní minipivovary, 30 % střední pivovary a jen 20 % velké pivovary.
Název v anglickém jazyce
THE PERCEPTION OF COMPETITIVE PRESSURE IN THE SEGMENT OF MINIBREWERIES
Popis výsledku anglicky
There‘s a new form of breweries estabilishing on the Czech beer market, mini-breweries. Since 2013 till 2016 there has been more than 220 new mini-breweries put into operation, and this trend is not slowing down. Nowadays, in relation with the number of mini-breweries in Czech republic it is talked about the copmetitive pressure in this segment and the maximum number of mini-breweries a lot. A part of the professional public takes the view that the area of the mini-breweries is specific, therefore there cannot be any competitive pressure. The other view is that the competitive pressure in this segment is going to gradually increase and mini-breweries will start to truly compete, which will lead to closing some of the breweries. The presented article is dealing with the problematic of competitive pressure in the segment of mini-breweries. The data collecting was done in January, 2017 by electronic querstionaire. The examined sample presented 350 functinal mini-breweries as of 31.12.2016. The return rate of the questionaire was 41%. The target of the study was demonstrate or disprove the existence of competitive pressure in the segment of mini-breweries, with the help of the good match test that uses criterion χ2 (chi-square) and assuming that all groups of breweries, no matter the size, present the same competition for mini-breweries. The results of the presented study show that the owners of mini-breweries are starting to feel the competiton, which is only a logical consequence of the significant increase of mini-breweries in Czech republic, 50% responded that they percieve other mini-breweries as their biggest competition, 30% middle sized breweries and only 20% large breweries.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50401 - Sociology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Mladá věda. Young Science.
ISSN
1339-3189
e-ISSN
—
Svazek periodika
7
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
119-123
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—