Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Levinas and the Enlightenment

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F20%3A43902441" target="_blank" >RIV/60076658:12260/20:43902441 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    němčina

  • Název v původním jazyce

    Levinas und die Aufklärung

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Der Beitrag untersucht das Verhältnis des französischen Philosophen Emmanuel Levinas zur Aufklärung. Dieses Verhältnis ist ambivalent. Falls mit Aufklärung Logozentrismus gemeint ist (Adorno, Horkheimer), also eine radikale Herrschaft der Vernunft und des selbstbezogenen Subjekts, das jegliches Andere und Fremde zu eliminieren versucht, dann gehört Levinas zu den schärfsten Kritikern der Aufklärung. Falls die Aufklärung jedoch – wie im Falle des Denken Kants – auch die Dimension der Kritik (also der Infragestellung der eigenen Vernunft und der eigenen Freiheit), den Vorrang des Praktischen und eine Ethik der Verantwortung, die sogar noch in irgendeiner Weise mit Metaphysik verbunden ist, beinhaltet, dann kann Levinas als großer Befürworter der Aufklärung gelten. In dieser Hinsicht hat sich Levinas besonders der praktischen Philosophie I. Kants nahe gefühlt.

  • Název v anglickém jazyce

    Levinas and the Enlightenment

  • Popis výsledku anglicky

    This article examines the relationship of the French philosopher Emmanuel Levinas to the Enlightenment. This relationship is ambivalent. If Enlightenment means logocentrism (Adorno, Horkheimer), i.e. a radical domination of reason and the self-referential subject that attempts to eliminate any other and foreign, then Levinas is one of the sharpest critics of Enlightenment. However, if the Enlightenment - as in the case of Kant&apos;s thought - also includes the dimension of critique (i.e. the questioning of one&apos;s own reason and freedom), the primacy of the practical and an ethics of responsibility that is even still connected in some way with metaphysics, then Levinas can be considered a great proponent of the Enlightenment. In this respect, Levinas felt particularly close to the practical philosophy of I. Kant.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA19-17708S" target="_blank" >GA19-17708S: Autonomie a alterita. Kant v dialogu</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Zeitschrift für christlich-jüdische Begegnung im Kontext

  • ISSN

    2513-1389

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    4

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    DE - Spolková republika Německo

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    186-191

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus