Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Situace dětí staršího školního věku jako výzva pro pedagogiku volného času

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F22%3A43905925" target="_blank" >RIV/60076658:12260/22:43905925 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Situace dětí staršího školního věku jako výzva pro pedagogiku volného času

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V této kapitole se autoři zaměřují na situaci dětí staršího školního věku, u nichž výsledky výzkumu přinášejí výzvy pro pedagogiku volného času. Přitom byly zohledněny priority dětí v oblasti volného času a jejich vnímání a hodnocení volného času. Za hlavní determinantu rozhodování dětí o trávení volného času považují autoři vliv rodičů a jejich vlastní motivaci k volnočasovým aktivitám. I když odpověď na otázku, zda mají děti dostatek volného času, nebyla zdaleka jednoznačná, většina dětí vyjádřila spokojenost s tím, jak tráví svůj volný čas. Většina hodnot, které děti deklarují jako důležité, se explicitně neodráží v odpovědích na otázky, které se zaměřují na prožívání volného času. V sociálně znevýhodněných rodinách děti nepociťují dostatek podnětů k aktivnímu trávení volného času (jak ukazuje kapitola 3, děti z méně vzdělaných rodin tráví více času na počítači a internetu; dále více než čtvrtinu rodičů ze sociálně znevýhodněných rodin nebo s nedokončeným vzděláním příliš nezajímá, kolik času jejich dítě tráví na počítači, mobilním telefonu nebo tabletu). Problémem této skupiny není jen otázka vyplnění volného času, ale především vztah ke vzdělávání. Děti, kterým se nedostalo dostatečné podpory při rozvíjení jejich zájmů, které neměly to štěstí být v okruhu silných a pozitivních výchovných vlivů, nemají dostatečně silnou motivaci rozvíjet zralé životní postoje ani v dospělosti. Přesto, nemá-li být naše jednání pouze automatické, ale chceme-li se pro nějakou činnost či aktivitu vědomě rozhodnout, musíme být schopni rozpoznat co nejvíce okolností, které naše jednání nějakým způsobem ovlivňují. Důležitým nástrojem pro pochopení smyslu volného času je schopnost diagnostikovat naše potřeby, které pak můžeme uspokojovat.

  • Název v anglickém jazyce

    The situation of older school-age children as a challenge for leisure pedagogy

  • Popis výsledku anglicky

    In the chapter, the authors focus on the situation of older school-age children, where the research findings provide challenges for leisure pedagogy. In doing so, children’s leisure priorities have been taken into account as well as their perceptions and evaluations of leisure. The authors consider the influence of parents and their own motivation to engage in leisure activities as the main determinant of children’s leisure decisions. While the answer to the question of whether children have enough free time was far from clear-cut, most children expressed satisfaction with how they spend their free time. Most of the values that children declare as important are not explicitly reflected in the answers to questions that focus on the experience of leisure. In socially disadvantaged families, children do not experience enough incentives to spend their leisure time actively.(As shown in Chapter 3, children from less educated families spend more time on the computer and the internet; further, more than a quarter of parents from socially disadvantaged families or with incomplete education are not very concerned about how much time their child spends on the computer, mobile phone or tablet). The problem for this group is not only the question of filling their free time but above all their relationship to education. Children who have not received sufficient support in developing their interests, who have not been lucky enough to be in a circle of strong and positive educational influences, do not have strong enough motivation to develop mature life attitudes even in adulthood. Yet, if our actions are not to be merely automatic, but if we want to make a conscious choice for an action or activity, we must be able to recognize as many circumstances as possible which influence our actions in some way. An important tool for understanding the meaning of leisure is the ability to diagnose our needs, which we can then satisfy.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL02000387" target="_blank" >TL02000387: Prožívání volného času dětí staršího školního věku jako výzva pro pedagogiku</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Volný čas dětí staršího školního věku. Vybrané výsledky výzkumu volného času a životního stylu dětí ve věku 11-15 let a jejich využití v pedagogice

  • ISBN

    978-80-7394-934-1

  • Počet stran výsledku

    26

  • Strana od-do

    133-158

  • Počet stran knihy

    173

  • Název nakladatele

    Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích

  • Místo vydání

    České Budějovice

  • Kód UT WoS kapitoly