ŽÍT A NECHAT BÝT: NEVHODNÉ CHOVÁNÍ VYSOKOŠKOLÁKŮ S DŮRAZEM NA AKADEMICKÉ PROSTŘEDÍ
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12310%2F17%3A43896127" target="_blank" >RIV/60076658:12310/17:43896127 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=8d9771cc-9c7e-4cc7-8be2-3d9fb1f86e2e%40sessionmgr104" target="_blank" >http://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=8d9771cc-9c7e-4cc7-8be2-3d9fb1f86e2e%40sessionmgr104</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
ŽÍT A NECHAT BÝT: NEVHODNÉ CHOVÁNÍ VYSOKOŠKOLÁKŮ S DŮRAZEM NA AKADEMICKÉ PROSTŘEDÍ
Popis výsledku v původním jazyce
Cíle. Studie zjišťuje, jaké typy nevhodného chování ve škole vnímají čeští vysokoškoláci jako podvádění, do jaké míry je odsuzují a zda existuje vztah mezi četností jednání, postoji k tomuto jednání a morálním idealismem a relativismem studentů. Soubor. Soubor zahrnoval studenty bakalářských oborů tří fakult Jihočeské univerzity (N = 136). U respondentů bylo anonymním dotazníkovým šetřením zjišťováno, jak často se ve škole chovali způsobem, jenž se dá vnímat jako podvádění, na jejich postoje k tomuto chování, stejně jako na míru jejich morálního idealismu a relativismu. Hypotézy. Byly ověřovány následující hypotézy: 1. z hlediska školního podvádění odlišují studenti několik typů nevhodného chování, a to podle toho, jak velkou závažnost mu připisují; 2. existuje závislost mezi postoji vysokoškoláků k nevhodnému chování ve škole a četností výskytu tohoto chování; 3. tolerance nevhodného chování může souviset s morálním idealismem a relativismem studentů. Statistická analýza. K ověření hypotéz byla použita faktorová analýza, korelační a regresní analýza. Výsledky. Studenti na vysoké škole rozlišují tři typy nevhodného chování: nepovolenou spolupráci, podvádění a plagiátorství. Postoje k tomuto jednání dobře korelovaly s jeho četností. Idealismus studentů měl vliv na jejich postoje k nepovolené spolupráci, podvádění i plagiátorství, stejně jako na četnost podvádění a plagiátorství. Relativismus, který by měl vypovídat o stupni, v jakém studenti akceptovali univerzální morální pravidla jako vhodné "nástroje" pro vlastní rozhodování, nekoreloval ani s přiznávanou četností nevhodného chování, ani s postoji k tomuto chování. Omezení studie. Studie je omezena malou velikostí a reprezentativností výzkumného souboru, jakož i metodou sběru dat (sebeposouzení
Název v anglickém jazyce
Live and let live: inappropriate behaviour of university students in academic environment
Popis výsledku anglicky
Objectives. A questionnaire survey of 136 students of the University of South Bohemia focused on determining different types of academic dishonest behaviour, attitudes towards this behaviour and the relationship with students' personal moral philosophy. Subjects and methods. The author examined the frequency of academic cheating, student attitudes towards cheating, and the levels of their moral relativism and idealism. Hypotheses. The following hypotheses were tested: 1) university students distinguish several types of academic cheating, 2) there is a relationship between attitudes to academic cheating and their frequency and 3) the potential tolerance of dishonest behaviour may be related to a student,s moral idealism and relativism. Statistical analysis. Factor analysis and linear regression were used to verify these hypotheses. Results. Exploratory factor analysis revealed that the students distinguish three types of dishonest behaviour in college: unauthorized cooperation, cheating and plagiarism. The effect of students' moral idealism on their attitudes toward unauthorized cooperation, cheating and plagiarism was confirmed, as well as the frequency of cheating and plagiarism. Moral relativism did not correlate with either the frequency of dishonest behaviour or any attitude towards this behaviour. Study limitation. The study is limited by the small sample size and self-reported method of data collection.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Československá psychologie
ISSN
0009-062X
e-ISSN
—
Svazek periodika
61
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
281-294
Kód UT WoS článku
000411863800006
EID výsledku v databázi Scopus
—