Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Oční pohyby a čtení (1. část)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F05%3A00006430" target="_blank" >RIV/60076658:12410/05:00006430 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Oční pohyby a čtení (1. část)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Autor vyšetřil u vzorku dětí předškolního věku (N=85) oční pohyby a sledoval čtenářský vývoj těchto dětí po dobu 5 let. Testoval hypotézu, podle níž jsou mezi očními pohyby a čtením významné vztahy, na jejichž podkladě bude možné čtenářský vývoj dětí predikovat a případně i včas, v předškolním věku vyhledávat dyslektiky. Hypotéza byla testována pomocí diskriminační analýzy, která rozdělila vývoj čtení i oční pohyby dětí do dvou skupin: "průměrní či lepší čtenáři" versus "podprůměrní čtenáři" a "průměrnéči lepší oční pohyby" versus "podprůměrné oční pohyby". Shodu mezi oběma klasifikacemi nalezl autor u 74 % dětí; z toho u dívek je shoda vyšší (83 %) než u chlapců (63 %). Autor diskutuje o možných příčinných vztazích mezi očními pohyby a čtením. Uvažuje též o dalších vlivech na čtení, zejména nalézá silný vliv rodinného prostředí,m zastoupeného vzděláním rodičů. Přiklání se k závěru, podle něhož oční pohyby nejsou ani příčinou, ani následkem čtení, nýbrž zobrazu

  • Název v anglickém jazyce

    Eye movements and reading (part 1)

  • Popis výsledku anglicky

    The author examined saccadic eye movements in a sample of preschool children (N=85) and observed their reading development for a period of five years. Discriminative analysis was applied to classify both eye movements and reading of children of the sample. Children were classified into two groups: "average and above average eye movements" vs "below averege eye movements" and "average and above average reading" vs "below average reading". The agreement between the groups was found in 74 % of the total number of children (83 % in girls, 63 % in boys). Family backgrounmd represented by academic education of parents was found to have a strong influence on reading. The possible causal relationship between eye movements and reading is discussed with the author´s concluding that eye movements are neither cause nor consequence of reading but reflect the developmental level of the CNS.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2005

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Speciální pedagogika

  • ISSN

    1211-2720

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    15

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    276-284

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus