Oční pohyby a čtení (1. část)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F05%3A00006430" target="_blank" >RIV/60076658:12410/05:00006430 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Oční pohyby a čtení (1. část)
Popis výsledku v původním jazyce
Autor vyšetřil u vzorku dětí předškolního věku (N=85) oční pohyby a sledoval čtenářský vývoj těchto dětí po dobu 5 let. Testoval hypotézu, podle níž jsou mezi očními pohyby a čtením významné vztahy, na jejichž podkladě bude možné čtenářský vývoj dětí predikovat a případně i včas, v předškolním věku vyhledávat dyslektiky. Hypotéza byla testována pomocí diskriminační analýzy, která rozdělila vývoj čtení i oční pohyby dětí do dvou skupin: "průměrní či lepší čtenáři" versus "podprůměrní čtenáři" a "průměrnéči lepší oční pohyby" versus "podprůměrné oční pohyby". Shodu mezi oběma klasifikacemi nalezl autor u 74 % dětí; z toho u dívek je shoda vyšší (83 %) než u chlapců (63 %). Autor diskutuje o možných příčinných vztazích mezi očními pohyby a čtením. Uvažuje též o dalších vlivech na čtení, zejména nalézá silný vliv rodinného prostředí,m zastoupeného vzděláním rodičů. Přiklání se k závěru, podle něhož oční pohyby nejsou ani příčinou, ani následkem čtení, nýbrž zobrazu
Název v anglickém jazyce
Eye movements and reading (part 1)
Popis výsledku anglicky
The author examined saccadic eye movements in a sample of preschool children (N=85) and observed their reading development for a period of five years. Discriminative analysis was applied to classify both eye movements and reading of children of the sample. Children were classified into two groups: "average and above average eye movements" vs "below averege eye movements" and "average and above average reading" vs "below average reading". The agreement between the groups was found in 74 % of the total number of children (83 % in girls, 63 % in boys). Family backgrounmd represented by academic education of parents was found to have a strong influence on reading. The possible causal relationship between eye movements and reading is discussed with the author´s concluding that eye movements are neither cause nor consequence of reading but reflect the developmental level of the CNS.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2005
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Speciální pedagogika
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Svazek periodika
15
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
276-284
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—