Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Oční pohyby a čtení (2. část)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F06%3A00008514" target="_blank" >RIV/60076658:12410/06:00008514 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Oční pohyby a čtení (2. část)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V první části této studie (viz předchozí číslo) jsme se zabývali vztahem očních pohybů a dyslexie. V minulosti se zde vytvořily dva odlišné přístupy, schematicky řečeno: dle jednoho jsou špatné oční pohyby příčinou špatného čtení, dle druhého naopak špatné čtení je příčinou špatných očních pohybů. Nové poznatky naznačily, jak soudíme, novou perspektivu: v ní oční pohyby získaly pozici symptomu, který se vyskytuje souběžně s čtením v jednom syndromu a s čtením má také společnou příčinu. V souladu s tím jsme formulovali hypotézu, dle níž oční pohyby vyšetřené u dítěte v předškolním věku umožní predikovat jeho budoucí čtení a eventuálně i vývojové obtíže, vedoucí ve školním věku k formování dyslexie. Srovnáním očních pohybů a čtení pomocí sofistikované statistické metody (diskriminační analýzy) jsme získali čtyři skupiny dětí: Skupina 1: dobří čtenáři, nesuspektní oční pohyby Skupina 2: horší čtenáři, suspektní oční pohyby Skupina 3: dobří čtenáři, suspektní oční pohyby Skupina 4: horší č

  • Název v anglickém jazyce

    Eye movements and reading

  • Popis výsledku anglicky

    The author examined saccadic eye movements in a sample of preschool children (N=85) and observed their reading development for a period of five years. Discriminative analysis was applied to classify both eye movements and reading of children of the sample. Children were classified into two groups: "average and above average eye movements" vs "below averege eye movements" and "average and above average reading" vs "below average reading". The agreement between the groups was found in 74 % of the total number of children (83 % in girls, 63 % in boys). Family backgrounmd represented by academic education of parents was found to have a strong influence on reading. The possible causal relationship between eye movements and reading is discussed with the author´s concluding that eye movements are neither cause nor consequence of reading but reflect the developmental level of the CNS.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2006

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Speciální pedagogika

  • ISSN

    1211-2720

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    16

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    36-51

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus