Oční pohyby a čtení (2. část)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F06%3A00008514" target="_blank" >RIV/60076658:12410/06:00008514 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Oční pohyby a čtení (2. část)
Popis výsledku v původním jazyce
V první části této studie (viz předchozí číslo) jsme se zabývali vztahem očních pohybů a dyslexie. V minulosti se zde vytvořily dva odlišné přístupy, schematicky řečeno: dle jednoho jsou špatné oční pohyby příčinou špatného čtení, dle druhého naopak špatné čtení je příčinou špatných očních pohybů. Nové poznatky naznačily, jak soudíme, novou perspektivu: v ní oční pohyby získaly pozici symptomu, který se vyskytuje souběžně s čtením v jednom syndromu a s čtením má také společnou příčinu. V souladu s tím jsme formulovali hypotézu, dle níž oční pohyby vyšetřené u dítěte v předškolním věku umožní predikovat jeho budoucí čtení a eventuálně i vývojové obtíže, vedoucí ve školním věku k formování dyslexie. Srovnáním očních pohybů a čtení pomocí sofistikované statistické metody (diskriminační analýzy) jsme získali čtyři skupiny dětí: Skupina 1: dobří čtenáři, nesuspektní oční pohyby Skupina 2: horší čtenáři, suspektní oční pohyby Skupina 3: dobří čtenáři, suspektní oční pohyby Skupina 4: horší č
Název v anglickém jazyce
Eye movements and reading
Popis výsledku anglicky
The author examined saccadic eye movements in a sample of preschool children (N=85) and observed their reading development for a period of five years. Discriminative analysis was applied to classify both eye movements and reading of children of the sample. Children were classified into two groups: "average and above average eye movements" vs "below averege eye movements" and "average and above average reading" vs "below average reading". The agreement between the groups was found in 74 % of the total number of children (83 % in girls, 63 % in boys). Family backgrounmd represented by academic education of parents was found to have a strong influence on reading. The possible causal relationship between eye movements and reading is discussed with the author´s concluding that eye movements are neither cause nor consequence of reading but reflect the developmental level of the CNS.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2006
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Speciální pedagogika
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Svazek periodika
16
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
36-51
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—