Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Oční pohyby předškolních dětí a diagnostika čtení/dyslexie

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F15%3A43889780" target="_blank" >RIV/60076658:12410/15:43889780 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Oční pohyby předškolních dětí a diagnostika čtení/dyslexie

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem autorů bylo přispět k objasnění vztahu mezi očními pohyby vyšetřenými u předškolních dětí a jejich čtenářským vývojem, případně jeho odchylkami. Hypotéza: V očních pohybech jsou obsaženy markery vypovídající o čtenářských dispozicích, případně rizicích čtenářského vývoje. Metoda: Autoři vyšetřili sakadické oční pohyby u předškolních dětí a longitudinálně sledovali jejich čtenářský vývoj po dobu pěti let. Výsledky zpracovali pomocí vícerozměrné statistiky (diskriminační analýzy). Výsledky: Autoři pozorovali shodu okulomotorického nálezu s čtenářským u 88 % dětí vzorku (N = 86). Neshoda okulomotorického nálezu s čtením byla dvojího typu: (1) suspektní okulomotorický nález vs. normální čtení v 5. ročníku (mírná chyba predikce; 9,3 % vzorku) a (2) nesuspektní okulomotorický nález vs. retardované čtení v 5. ročníku (vážná chyba predikce; 2,3 % vzorku). Omezení studie: Velikost zkoumaného vzorku:

  • Název v anglickém jazyce

    Pre-school eye movements and reading/dyslexia

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the authors was to help clarify the role that eye movements play in reading and/or dyslexia. Hypothesis: Eye movements contain markers of reading dispositions and/or their risks. Method: The authors examined saccadic eye movements in a sampleof pre -school children and observed their reading development for a period of five years. Discriminant analysis and tests of significance were applied. Results: The agreement between oculomotor findings and reading was found in 88 % (N = 86). The disagreement was of two types: (1) suspected eye movements vs. normal reading (mild error in prediction; 9,3 % of the sample) and (2) unsuspected eye movements vs. retarded reading (serious error in prediction; 2,3 % of the sample). Possible sources of disagreements were discussed. Study limitation: Sample size.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Pedagogicko-psychologická diagnostika: cesta k účinnému vedení

  • ISBN

    978-80-88057-18-5

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    66-80

  • Počet stran knihy

    120

  • Název nakladatele

    EDUKO

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly