Výzkum očních pohybů u dyslektiků v posledních 25 letech
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F05%3A00006451" target="_blank" >RIV/60076658:12410/05:00006451 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výzkum očních pohybů u dyslektiků v posledních 25 letech
Popis výsledku v původním jazyce
Autor se zabývá výzkumem očních pohybů u dyslektiků zhruba za poslední čtvrtstoletí. Sleduje proměnu odpovědi na základní otázku: jsou oční pohyby příčinou, nebo následkem, či korelátem dyslexie. Řešení má význam zejména pro včasnou diagnostiku dyslexie,zda bude možné pomocí očních pohybLI dyslexii diagnostikovat ještě před nástupem dítěte do školy. Autor rozlišil tři etapy: a) výzkum G. Th. Pavlidise, kterýv očních pohybech spatřoval příčinný klíč k dyslexii; b) následná reakce na Pavlidisův výzkum -oční pohyby byly vnímány jako následek dyslexie; c) soudobý výzkum, který ukazuje, že očnípohyby jsou schopny zobrazit nejazykové obtíže dyslektiků, i když nejsou ani příčinou, ani následkem dyslexie (hypotéza neurobiologická a cerebelární). Autor nabízívhled do výzkumné metodologie ve výše zmíněných etapách.
Název v anglickém jazyce
Study ing eye movements in dyslectics in last 25 years
Popis výsledku anglicky
The author deals with studiel; of eye movements in dyslectics roughly in last 25 years. He follows up the change in answering the basic question: are eye movements the cause or the consequence or the correlate of dyslexia? The solution has significance especially for early diagnostics of dyslexia, if it will be possible to diagnose the dyslexia already before the accession of a child to school by the means of eye movements. The author discriminated three steps: a) research of G. Th. Pavlidis who saw in::ye movements the causal key to dyslexia; b) c.)nsecutive reaction to Pavlidis' research - eye m:)Vements were per ceived as the effect of dyslexia; c) contemporary research showing that the eye movements are able to depict the non-linguistic difťiculties of dyslectics, although the eye movements are neither the cause, nor the effect of dyslexia (the neuro-biologic and cerebellar hypotheses). The author offers the insight into the research methodology in the steps mentioned above.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2005
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Československá psychologie
ISSN
0009-062X
e-ISSN
—
Svazek periodika
XLIX
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
117-130
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—