Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Výzkum očních pohybů u dyslektiků v posledních 25 letech

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F05%3A00006451" target="_blank" >RIV/60076658:12410/05:00006451 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Výzkum očních pohybů u dyslektiků v posledních 25 letech

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Autor se zabývá výzkumem očních pohybů u dyslektiků zhruba za poslední čtvrtstoletí. Sleduje proměnu odpovědi na základní otázku: jsou oční pohyby příčinou, nebo následkem, či korelátem dyslexie. Řešení má význam zejména pro včasnou diagnostiku dyslexie,zda bude možné pomocí očních pohybLI dyslexii diagnostikovat ještě před nástupem dítěte do školy. Autor rozlišil tři etapy: a) výzkum G. Th. Pavlidise, kterýv očních pohybech spatřoval příčinný klíč k dyslexii; b) následná reakce na Pavlidisův výzkum -oční pohyby byly vnímány jako následek dyslexie; c) soudobý výzkum, který ukazuje, že očnípohyby jsou schopny zobrazit nejazykové obtíže dyslektiků, i když nejsou ani příčinou, ani následkem dyslexie (hypotéza neurobiologická a cerebelární). Autor nabízívhled do výzkumné metodologie ve výše zmíněných etapách.

  • Název v anglickém jazyce

    Study ing eye movements in dyslectics in last 25 years

  • Popis výsledku anglicky

    The author deals with studiel; of eye movements in dyslectics roughly in last 25 years. He follows up the change in answering the basic question: are eye movements the cause or the consequence or the correlate of dyslexia? The solution has significance especially for early diagnostics of dyslexia, if it will be possible to diagnose the dyslexia already before the accession of a child to school by the means of eye movements. The author discriminated three steps: a) research of G. Th. Pavlidis who saw in::ye movements the causal key to dyslexia; b) c.)nsecutive reaction to Pavlidis' research - eye m:)Vements were per ceived as the effect of dyslexia; c) contemporary research showing that the eye movements are able to depict the non-linguistic difťiculties of dyslectics, although the eye movements are neither the cause, nor the effect of dyslexia (the neuro-biologic and cerebellar hypotheses). The author offers the insight into the research methodology in the steps mentioned above.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2005

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Československá psychologie

  • ISSN

    0009-062X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    XLIX

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    117-130

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus