Česká reformace a hudba. Studie o bohoslužebném zpěvu českých nekatolických církví v období 1420-1620
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F11%3A43882382" target="_blank" >RIV/60076658:12410/11:43882382 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Česká reformace a hudba. Studie o bohoslužebném zpěvu českých nekatolických církví v období 1420-1620
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zabývá vztahem hudebního repertoáru k bohoslužbě nekatolických církví. Český reformační repertoár si zachoval řadu prvků převzatých z katolické bohoslužby, např. vysoký podíl gregoriánského chorálu přeloženého do češtiny a písní navazujících napozdně středověké cantiones. Chorál a polyfonie byly svěřovány schole, jednohlasé písně mohla zpívat celá obec. Hlavní část článku se věnuje obřadům nekatolické liturgie (dva typy mše: "matura" a "summa", hodinky: matutinum, prima, nešpory, kompletář) azpěvním formám, které s nimi souvisely. Předpisy bohoslužebných agend jsou konfrontovány s dochovaným repertoárem s cílem lépe pochopit místo paraliturgických forem (moteta, písně) v rámci bohoslužebného zpěvu.
Název v anglickém jazyce
The Czech Reformation and Music. A Study of Vocal Music in Worship Services of Czech Non-Catholic Churches from 1420 to 1620
Popis výsledku anglicky
This study is concerned with the relationship between musical repertoire and worship services in non-Catholic churches. The repertoire of the Czech reformation retained many traits from Catholic worship services, such as a large share of Gregorian chant(translated into Czech) and of songs related to late Medieval cantiones. Chant and polyphony were entrusted to the schola (choir), while monophonic songs could be sung by the whole congregation. The main part of the article is devoted to non-Catholic liturgical services: two types of mass (matura and summa) and several of the canonical hours (matins, prime, vespers, and compline), and to forms of vocal music associated with them. Prescribed liturgy for worship services is compared with the preserved musical repertoire with the goal of understanding better the place of paraliturgical forms (motets and songs) in the framework of vocal music used in worship services.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Hudební věda
ISSN
0018-7003
e-ISSN
—
Svazek periodika
48
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
36
Strana od-do
5-40
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—