A positiv thinking, natur- and culture-loving non-smoker (she) is looking for a suitable SHE.? Participle I and II in lonely hearts ads.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F13%3A43886019" target="_blank" >RIV/60076658:12410/13:43886019 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
němčina
Název v původním jazyce
Positiv denkende, natur- und kulturbegeisterte NR sucht passende SIE.? Partizip I und II in Kontaktanzeigen.
Popis výsledku v původním jazyce
Partizipien und Adjektive gehören zu Sprachmitteln, die bei der Personendarstellung zur Beschreibung des Äußeren, der Interessen und der geistigen Welt in spezifischen Textsorten (hier: in Kontaktanzeigen lesbischer Frauen im Alter über 50 Jahre) verwendet werden. Im Vergleich zum Adjektiv kann das Partizip die zeitliche Dimension einer Eigenschaft oder der Lebenserfahrung ausdrücken; auf diese Weise können Sprechende den Wert der jeweiligen Eigenschaft oder Lebenserfahrung hervorheben. Das Partizip wird in bestimmten Kontexten bevorzugt, denn es kann die persuasive und appelative Funktion des Textes intensivieren. Die Autorin dieses Beitrags analysiert Motive und Strategien des Partizip-Usus? aus pragmalinguistischer Perspektive in 100 Kontaktanzeigenin der deutschen Frauenzeitschrift EMMA.
Název v anglickém jazyce
A positiv thinking, natur- and culture-loving non-smoker (she) is looking for a suitable SHE.? Participle I and II in lonely hearts ads.
Popis výsledku anglicky
One of basic linguistic devices of describing persons, their appearance, hobbies and intellectual world in certain text types (in this case: the lonely hearts ads of lesbian women at the age of 50 plus) are participles and adjectives. In comparison to adjectives are participles able to express the dimensions of time when the speakers wish to emphasise the value of the respective quality or life experience. Thus, advertisers prefer the participles in some contexts because these linguistic devices can strenghten a persuasive and appealative text function better then adjectives. The author of this paper is analysing the motives and strategies of the use of participles from the pragma-linguistic perspective in 100 ads from German women magazine Emma.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Deutsch als Sprache der (Geistes) Wissenschaften : Akten der Olmützer Tagung des Germanistenverbandes der Tschechischen Republik
ISBN
978-80-263-0376-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
105-114
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Místo konání akce
Olomouc
Datum konání akce
17. 5. 2012
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—