Vývoj didaktiky geografie a nové trendy výuky zeměpisu v Česku.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F13%3A43886362" target="_blank" >RIV/60076658:12410/13:43886362 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vývoj didaktiky geografie a nové trendy výuky zeměpisu v Česku.
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se věnuje vývoji didaktiky geografie v českých zemích a postavení geografie jako vědního oboru v systému věd. Následně popisuje nové trendy a směry výuky zeměpisu v České republice a zároveň se okrajově zmiňuje o problémech současné výuky zeměpisu na českých základních a středních školách.První etapa vývoje teorie vyučování zeměpisu, období let 1948 - 1965, je označována jako tzv. aplikační etapa (Hájek, 2003). Teorie vyučování zeměpisu (dnes didaktika geografie) byla touto dobou pouze pedagogickou disciplínou. Tvořivost zaměřovala na hledání a propracování metod, organizačních forem a materiálních prostředků specifických pro výuku zeměpisu. Od roku 1990 hovoříme o etapě tzv. transformace didaktiky geografie. Pozornost začala být v rámci výuky zeměpisu věnována novým tématům např. výchově k lidským právům a demokracii, multikulturalitě, mezinárodnímu porozumění a míru, informační či globální výchově aj. Didaktika geografie již představuje hraniční vědu ležící na průniku dvou
Název v anglickém jazyce
The development of didactics of geography and new trends in the teaching of geography in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
This clause is dealing the issue of didactics of Czech lands geography process and the post of geography as a scientific branch in its system. It is describing new trends and styles of teaching geography subject in the Czech Republic. At the same time itmentions some current teaching difficulties at Czech primary and secondary schools. The first stage of teaching developing theory, period of time 1948 - 1965, is tagged as applied period (Hájek, 2003). The theory or geography teaching (nowadays the geography didactics) was at that time the pedagogical discipline only. Its creativity has been focused on searching and working out in details the methods, the organization forms and materials middles specified for geography teaching. Since 1990 we call theperiod as the transformation of geography didactics. The attention during the geography teaching has been devoted to new topics for example the upbringing to the human laws and democracy, multiculturalists, international understanding and
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
DE - Zemský magnetismus, geodesie, geografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia Geographica
ISSN
2081-3341
e-ISSN
—
Svazek periodika
148
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
PL - Polská republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
100-108
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—