The delimitation of urban hinterlands based on transport flows: A case study of regional capitals in the Czech Republic
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F14%3A43888127" target="_blank" >RIV/60076658:12410/14:43888127 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/61989592:15310/14:33155797 RIV/00216208:11310/14:10337556
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.2478/mgr-2014-0003" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.2478/mgr-2014-0003</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.2478/mgr-2014-0003" target="_blank" >10.2478/mgr-2014-0003</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The delimitation of urban hinterlands based on transport flows: A case study of regional capitals in the Czech Republic
Popis výsledku v původním jazyce
The delimitation of the urban hinterlands of the most important settlement centres in the Czech Republic, based on transportation flows, is presented in this paper. Transport flows are a very good indicator of complex spatial relations. Therefore, one can hypothesize that the delimited transport hinterlands are strongly associated with other types of urban hinterlands (e.g. commuting hinterlands). Transport regions of the Czech regional capitals are defined in the empirical section of this paper. Thesetransport regions, supra-nodal territorial units of the Czech transport system, identify the main transport relations within the Czech road network and define the hinterlands of the main settlement centres. The metropolitan regions defined by transport relations are compared with regions of the Czech Republic based on commuting flows. There is a high concordance between the two regional delimitations.
Název v anglickém jazyce
The delimitation of urban hinterlands based on transport flows: A case study of regional capitals in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
The delimitation of the urban hinterlands of the most important settlement centres in the Czech Republic, based on transportation flows, is presented in this paper. Transport flows are a very good indicator of complex spatial relations. Therefore, one can hypothesize that the delimited transport hinterlands are strongly associated with other types of urban hinterlands (e.g. commuting hinterlands). Transport regions of the Czech regional capitals are defined in the empirical section of this paper. Thesetransport regions, supra-nodal territorial units of the Czech transport system, identify the main transport relations within the Czech road network and define the hinterlands of the main settlement centres. The metropolitan regions defined by transport relations are compared with regions of the Czech Republic based on commuting flows. There is a high concordance between the two regional delimitations.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
DE - Zemský magnetismus, geodesie, geografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP404%2F12%2F1035" target="_blank" >GAP404/12/1035: Prostorová dynamika dopravních vztahů v sídelním systému Česka</a><br>
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Moravian geographical reports
ISSN
1210-8812
e-ISSN
—
Svazek periodika
9
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
24-32
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—