Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Delimitation of functional transport regions: understanding the transport flows patterns at the micro-regional level

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F17%3A43896348" target="_blank" >RIV/60076658:12410/17:43896348 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11310/17:10365243

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/04353684.2017.1291741" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1080/04353684.2017.1291741</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/04353684.2017.1291741" target="_blank" >10.1080/04353684.2017.1291741</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Delimitation of functional transport regions: understanding the transport flows patterns at the micro-regional level

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The main purpose of the article is the delimitation of functional regions in the Czech Republic based on the car transport flows. We argue that the traditionally used criteria for delimitation of functional regions (especially based on commuting to work flows) gradually losing their value. Therefore, we delimited functional regions as newly defined transport regions. Spatially expressed transport flows are unique indicators of complex spatial relations. We work with the daily intensities of car transport, which tend to create apparent nodal structures. Nodal structures are evident in particular at the micro-regional level, since transport flows reflect polarization between cities and their hinterlands. We use the concept of local minimum of transport intensities to delimit the boundaries of transport regions. As a result, we defined 235 functional transport regions (FTR) in the Czech Republic, which reflect the core-hinterland polarization. The delimited FTR represent logically arranged functional units, which we have subsequently compared with other types of functional regions. During these comparisons with various types of regions, we concluded that the greatest correlations are achieved with the regions of commuting to services.

  • Název v anglickém jazyce

    Delimitation of functional transport regions: understanding the transport flows patterns at the micro-regional level

  • Popis výsledku anglicky

    The main purpose of the article is the delimitation of functional regions in the Czech Republic based on the car transport flows. We argue that the traditionally used criteria for delimitation of functional regions (especially based on commuting to work flows) gradually losing their value. Therefore, we delimited functional regions as newly defined transport regions. Spatially expressed transport flows are unique indicators of complex spatial relations. We work with the daily intensities of car transport, which tend to create apparent nodal structures. Nodal structures are evident in particular at the micro-regional level, since transport flows reflect polarization between cities and their hinterlands. We use the concept of local minimum of transport intensities to delimit the boundaries of transport regions. As a result, we defined 235 functional transport regions (FTR) in the Czech Republic, which reflect the core-hinterland polarization. The delimited FTR represent logically arranged functional units, which we have subsequently compared with other types of functional regions. During these comparisons with various types of regions, we concluded that the greatest correlations are achieved with the regions of commuting to services.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50703 - Transport planning and social aspects of transport (transport engineering to be 2.1)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GAP404%2F12%2F1035" target="_blank" >GAP404/12/1035: Prostorová dynamika dopravních vztahů v sídelním systému Česka</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Geografiska Annaler Series B: Human Geography

  • ISSN

    0435-3684

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    99

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    79-93

  • Kód UT WoS článku

    000400686900005

  • EID výsledku v databázi Scopus