Vznik a vývoj školní tělesné výchovy a vzdělávání učitelů tělesné výchovy v českých zemích do roku 1945
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F17%3A43896519" target="_blank" >RIV/60076658:12410/17:43896519 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vznik a vývoj školní tělesné výchovy a vzdělávání učitelů tělesné výchovy v českých zemích do roku 1945
Popis výsledku v původním jazyce
Počátky problematiky vzdělávání učitelů tělesné výchovy spadají v českých zemích do přelomu 60. a 70. let 19. století, kdy se tento předmět stal postupně povinnou součástí školní výuky. Zprvu se jednalo hlavně o učitele základních škol a teprve následně přibylo i vzdělávání středoškolských učitelů tělesné výchovy. Zatímco učitelé základních škol byli po dlouhá desetiletí vzděláváni středoškolským způsobem na učitelských ústavech, tak vzdělávání středoškolských profesorů tělesné výchovy se postupně dostalo na kvalitativně daleko vyšší - univerzitní úroveň. V meziválečném období pak již garantovala jejich studium celá řada špičkových odborníků působících na tehdejších lékařských fakultách. Bohužel vzdělávání učitelů základních škol zůstalo přes řadu reformních pokusů i v tomto období na daleko nižší odborné úrovni. K významnějšímu pokusu o srovnání této disproporce pak došlo až po roce 1945. Do úvodu i jednotlivých částí tohoto článku je vždy zařazen i přehled vývoje školské soustavy v českých zemích.
Název v anglickém jazyce
The origin and development of physical education and education of physical education teachers in the Czech lands until 1945
Popis výsledku anglicky
The education of physical education teachers begun in the Czech lands at the turn of the 60s and 70s of the 19th century when this subject gradually became a mandatory part of the school curriculum. When it was first introduced only elementary school teachers were involved, and eventually the education of secondary school teachers of physical education had been added. While elementary school teachers had been taught at secondary school level for a long time, the actual education of high school teachers of physical education has gradually reached a far higher level - university level. During the interwar period, a number of top experts at the then medical faculties guaranteed their studies. Although there had been reform attempts at the time, unfortunately, the education of elementary school teachers remained at the lower professional level. Significant attempt to fix this discrepancy occurred only after 1945. An overview of the development of the school system in the Czech lands is always included in the introductions to the separate parts of this article.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60100 - History and Archaeology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Česká kinantropologie
ISSN
1211-9261
e-ISSN
—
Svazek periodika
21
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
9-30
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—