Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Simulace určení krevních skupin

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F18%3A43897758" target="_blank" >RIV/60076658:12410/18:43897758 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://bichez.pedf.cuni.cz/archive/2018/2/1.pdf" target="_blank" >http://bichez.pedf.cuni.cz/archive/2018/2/1.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2018.2.1" target="_blank" >10.14712/25337556.2018.2.1</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Simulace určení krevních skupin

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem této badatelské úlohy je usnadnění porozumění žáků problematice krevních skupin, zejména funkci antigenů a protilátek. Ve výuce přírodopisu na základní škole či biologie na střední škole není možné použít pravou krev a ukázat si princip krevních zkoušek, takže tato úloha umožňuje vysvětlení této problematiky za užití běžně dostupných látek, které představují krevní skupiny a séra. Žáci si tak mohou zkoušky prakticky provést a mají možnost porozumět principům krevních zkoušek zajímavou a zábavnou cestou. Navíc, jsou schopni si osvojit nové znalosti o problematice krevních skupin stejně tak jako nové dovednosti spojené s jejich samostatnou praktickou činností. Úloha byla prakticky ověřena se vysokoškolskými studenty i žáky základní školy a gymnázia a bylo zjištěno, že většina žáků a studentů byla po praktickém provedení úkolu schopna bez větších problémů vysvětlit princip krevních zkoušek a proces aglutinace.

  • Název v anglickém jazyce

    Simulation of blood groups test

  • Popis výsledku anglicky

    This inquiry task was created because of the problems that students have with understanding of the blood groups problema¬tics, mainly the concepts of antigens and antibodies. It is not allowed to use real blood in biology lessons at elementary or se-condary schools and present the principles of blood tests to students so this inquiry task enables to explain this problematics by usage of artificial substances representing blood groups and serums prepared from common substances within practical works. Students at lower- or upper-level of secondary school have possibility to understand the principle of blood test in an interesting and funny way. Moreover, they are able to acquire the knowledge about this problematics as well as new skills because they can try to perform the blood tests on their own. The task was verified with students from university, elementary school and grammar school and it was found that the majority of students was able to explain the principle of blood group testing, process of agglutination after performing the task.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Biologie, chemie, zeměpis

  • ISSN

    1210-3349

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    27

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    2-10

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus