Simulace určení krevních skupin
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F18%3A43897758" target="_blank" >RIV/60076658:12410/18:43897758 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://bichez.pedf.cuni.cz/archive/2018/2/1.pdf" target="_blank" >http://bichez.pedf.cuni.cz/archive/2018/2/1.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2018.2.1" target="_blank" >10.14712/25337556.2018.2.1</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Simulace určení krevních skupin
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem této badatelské úlohy je usnadnění porozumění žáků problematice krevních skupin, zejména funkci antigenů a protilátek. Ve výuce přírodopisu na základní škole či biologie na střední škole není možné použít pravou krev a ukázat si princip krevních zkoušek, takže tato úloha umožňuje vysvětlení této problematiky za užití běžně dostupných látek, které představují krevní skupiny a séra. Žáci si tak mohou zkoušky prakticky provést a mají možnost porozumět principům krevních zkoušek zajímavou a zábavnou cestou. Navíc, jsou schopni si osvojit nové znalosti o problematice krevních skupin stejně tak jako nové dovednosti spojené s jejich samostatnou praktickou činností. Úloha byla prakticky ověřena se vysokoškolskými studenty i žáky základní školy a gymnázia a bylo zjištěno, že většina žáků a studentů byla po praktickém provedení úkolu schopna bez větších problémů vysvětlit princip krevních zkoušek a proces aglutinace.
Název v anglickém jazyce
Simulation of blood groups test
Popis výsledku anglicky
This inquiry task was created because of the problems that students have with understanding of the blood groups problema¬tics, mainly the concepts of antigens and antibodies. It is not allowed to use real blood in biology lessons at elementary or se-condary schools and present the principles of blood tests to students so this inquiry task enables to explain this problematics by usage of artificial substances representing blood groups and serums prepared from common substances within practical works. Students at lower- or upper-level of secondary school have possibility to understand the principle of blood test in an interesting and funny way. Moreover, they are able to acquire the knowledge about this problematics as well as new skills because they can try to perform the blood tests on their own. The task was verified with students from university, elementary school and grammar school and it was found that the majority of students was able to explain the principle of blood group testing, process of agglutination after performing the task.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Biologie, chemie, zeměpis
ISSN
1210-3349
e-ISSN
—
Svazek periodika
27
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
2-10
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—