Pozorování ptáků na nezamrzlých vodních plochách: exkurze pro 1. a 2. stupeň ZŠ
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F19%3A43899606" target="_blank" >RIV/60076658:12410/19:43899606 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11410/19:10398506
Výsledek na webu
<a href="http://bichez.pedf.cuni.cz/archive/2019/3/2.pdf" target="_blank" >http://bichez.pedf.cuni.cz/archive/2019/3/2.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2019.3.2" target="_blank" >10.14712/25337556.2019.3.2</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pozorování ptáků na nezamrzlých vodních plochách: exkurze pro 1. a 2. stupeň ZŠ
Popis výsledku v původním jazyce
Exkurze jsou důležitou součástí hodin přírodopisu a biologie, protože umožňují propojení teoretické a praktické složky výuky a prezentují žákům přírodniny v jejich přirozeném prostředí. Příspěvek uvádí konkrétní návrhy na uspořádání exkurze v zimním období s cílem pozorování vodního ptactva na nezamrzlých vodních plochách pro dvě věkové skupiny žáků: žáky primárního a nižšího sekundárního vzdělávání. Žáci v obou případech řeší s použitím přiloženého pracovního listu jednotlivé úkoly a učí se spolupracovat ve skupině při jejich zpracovávání. Exkurze jsou rozfázovány na úvodní školní část, vlastní terénní práci a závěrečnou školní část. Úkoly jsou koncipovány na úrovni nasměrovaného bádání, takže dané pracovní listy jsou vhodné i pro žáky, kteří nemají s tímto přístupem žádné zkušenosti. Při řešení úloh se žáci naučí, jak rozeznat různé druhy ptáků a pozorovat jejich chování, což jsou základní postupy výzkumné práce v zoologii obratlovců. Navržené exkurze byly prakticky ověřeny s žáky prvního stupně základní školy a se žáky z nižšího cyklu víceletého gymnázia a v příspěvku jsou představeny obě modifikace pracovních listů v závislosti na rozdílném věku žáků. Při praktickém ověření se ukázalo, že navržené materiály jsou aplikovatelné do výuky na obou vybraných stupních základního vzdělávání.
Název v anglickém jazyce
Birdwatching on Non-Frozen Bodies of Water: Field Trip for Primary and Lower-Secondary Level
Popis výsledku anglicky
The field trips are important part of biology lessons because they enable to connect the theoretical and practical part of teaching and to present the products of nature in their natural environment. This proposal is focused on field trip during winter season in which the students observe the birds on non-frozen bodies of water and it is intended for primary and lower secondary students. Both field trips are divided into initial phase at school, the phase in the field and the summary performed at school again. Students in both cases solve the worksheets and learn to cooperate in the group during dealing with different tasks. These tasks are designed as lower levels of inquiry so these worksheets are suitable for students with minimal inquiry experience. They will also learn how to recognize different species of birds and observe their behavior, which are the main research procedures in vertebral zoology. The field trip was performed with the students from primary level and students from lower cycle of grammar school. We present both modification of worksheets in this paper based on different age of students. It was verified that proposed materials are applicable into the practice at both selected educational levels
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
O - Projekt operacniho programu
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Biologie, chemie, zeměpis
ISSN
1210-3349
e-ISSN
—
Svazek periodika
28
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
15-32
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—