Obsah a cíl výuky psychologie z pohledu studentů učitelských oborů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F18%3A43898494" target="_blank" >RIV/60076658:12410/18:43898494 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11967&lang=cs" target="_blank" >http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11967&lang=cs</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2018.1206" target="_blank" >10.14712/23362189.2018.1206</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Obsah a cíl výuky psychologie z pohledu studentů učitelských oborů
Popis výsledku v původním jazyce
Článek je zaměřený na cíle výuky psychologie pro učitelské obory ve vztahu k obsahu výuky. Na tuto problematiku kurikula se díváme skrze výpovědi studentů, kteří absolvovali výuku psychologie na dvou pedagogických fakultách: jedné v České republice a jedné na Slovensku. Z hlediska obecně formulovaných cílů výuky psychologie – funkční psychologické gramotnosti – článek nabízí kritický pohled na aplikační rovinu výuky psychologie, kterou studenti kladně hodnotí a vyžadují, ale se kterou mohou být spojené dva obecné stereotypy vnímání psychologie: (1) věda, která dává rady, návody, tj. „kuchařky“, a (2) umožňuje „testovat“, poskytuje „testy“. Uvedené stereotypy vnímání psychologie totiž stojí na opačném pólu od funkční psychologické gramotnosti. Identifikaci těchto kritických oblastí cílů výuky psychologie spojených s aplikační rovinou by měla být věnovaná pozornost napříč formami kurikula. Navrhovaným východiskem je rozvoj kritického a psychologického myšlení ve výuce psychologie.
Název v anglickém jazyce
Student Teachers' Perceptions of the Educational Content and Goal of Psychology Courses
Popis výsledku anglicky
The study aims to analyze the objectives of the teaching of psychology in teacher education related to the educational content. We analyze this aspect of a curriculum through the reflections of students who attended psychology courses at two faculties of education: one in the Czech Republic and one in Slovakia. Based on general objectives of psychology teaching (functional psychological literacy) the study presents a critical view of the applied level of psychology teaching, which is positively evaluated by students. It may, however, lead to general stereotypes about psychology: (1) a main role of psychology is to advice, provide guides, so called „cooking books“, (2) psychology enables us to use „tests“ and to „test“ people. These stereotypes stand on the opposite pole to functional psychological literacy. More attention should be paid to the identification of these areas of learning objectives related to the applied teaching of psychology across the curriculum. We suggest developing critical and psychological thinking.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Svazek periodika
68
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
349-366
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—