Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Obsah a cíl výuky psychologie z pohledu studentů učitelských oborů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F18%3A43898494" target="_blank" >RIV/60076658:12410/18:43898494 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11967&lang=cs" target="_blank" >http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11967&lang=cs</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2018.1206" target="_blank" >10.14712/23362189.2018.1206</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Obsah a cíl výuky psychologie z pohledu studentů učitelských oborů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek je zaměřený na cíle výuky psychologie pro učitelské obory ve vztahu k obsahu výuky. Na tuto problematiku kurikula se díváme skrze výpovědi studentů, kteří absolvovali výuku psychologie na dvou pedagogických fakultách: jedné v České republice a jedné na Slovensku. Z hlediska obecně formulovaných cílů výuky psychologie – funkční psychologické gramotnosti – článek nabízí kritický pohled na aplikační rovinu výuky psychologie, kterou studenti kladně hodnotí a vyžadují, ale se kterou mohou být spojené dva obecné stereotypy vnímání psychologie: (1) věda, která dává rady, návody, tj. „kuchařky“, a (2) umožňuje „testovat“, poskytuje „testy“. Uvedené stereotypy vnímání psychologie totiž stojí na opačném pólu od funkční psychologické gramotnosti. Identifikaci těchto kritických oblastí cílů výuky psychologie spojených s aplikační rovinou by měla být věnovaná pozornost napříč formami kurikula. Navrhovaným východiskem je rozvoj kritického a psychologického myšlení ve výuce psychologie.

  • Název v anglickém jazyce

    Student Teachers' Perceptions of the Educational Content and Goal of Psychology Courses

  • Popis výsledku anglicky

    The study aims to analyze the objectives of the teaching of psychology in teacher education related to the educational content. We analyze this aspect of a curriculum through the reflections of students who attended psychology courses at two faculties of education: one in the Czech Republic and one in Slovakia. Based on general objectives of psychology teaching (functional psychological literacy) the study presents a critical view of the applied level of psychology teaching, which is positively evaluated by students. It may, however, lead to general stereotypes about psychology: (1) a main role of psychology is to advice, provide guides, so called „cooking books“, (2) psychology enables us to use „tests“ and to „test“ people. These stereotypes stand on the opposite pole to functional psychological literacy. More attention should be paid to the identification of these areas of learning objectives related to the applied teaching of psychology across the curriculum. We suggest developing critical and psychological thinking.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogika

  • ISSN

    0031-3815

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    68

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    349-366

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus