Začleňování čtenářské pregramotnosti do pedagogické práce učitelů MŠ
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F19%3A43899998" target="_blank" >RIV/60076658:12410/19:43899998 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://issuu.com/gramotnostpedfuk/docs/gramotnost_02_2019_final" target="_blank" >https://issuu.com/gramotnostpedfuk/docs/gramotnost_02_2019_final</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Začleňování čtenářské pregramotnosti do pedagogické práce učitelů MŠ
Popis výsledku v původním jazyce
Předkládáme zprávu z analýzy výsledků vstupního dotazníkového šetření zaměřeného na pedagogy z mateřských škol, které bylo realizováno v rámci projektu Podpora společenství praxe jako nástroj rozvoje klíčových kompetencí. K realizaci průzkumu nás vedla potřeba rozkrýt problematiku čtenářské pregramotnosti také z hlediska implementace konkrétních prvků čtenářské pregramotnosti do vlastní pedagogické práce respondentů. Zjištěná data nám umožnila zmapovat aktuální stav a již konkrétněji zacílit následná intervenční opatření, zahrnující především metodickou podporu a další vzdělávání zapojených pedagogů. Skupinu respondentů tvořilo 17 učitelek ze zapojených mateřských škol. Při konstrukci dotazníku jsme vycházeli z rovin čtenářské gramotnosti (Gramotnosti ve vzdělávání. Soubor studií 2011) jako základního rámce a dále zohlednili také poznatky o moderních přístupech k rozvíjení čtenářské pregramotnosti. Obsahy rovin čtenářské gramotnosti byly upraveny a rozpracovány do konkrétních kritérií a indikátorů vztahujících se k oblasti čtenářské pregramotnosti, také se zohledněním obsahů Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Design dotazníku byl koncipován tak, aby poskytl respondentům zpětnou vazbu a vedl je k primární seberefl exi jejich práce. Analýza dat ukázala na učiteli preferované a opomíjené oblasti předčtenářské gramotnosti napříč jednotlivými rovinami. Obecně respondenti méně zařazovali činnosti metakognitivního a aplikačního charakteru, činnosti vztahující se k formální stránce textů, dále činnosti s explicitně a implicitně vyjádřenými informacemi. Ukázalo se však, že učitelé aktivně pracují i s činnostmi nezahrnutými do rámcového vzdělávacího programu. Zjištěné výsledky se staly jedním z východisek pro v současnosti probíhající akční výzkum.
Název v anglickém jazyce
Incorporating Reading Pre-literacy into Pedagogical Work of Kindergarten Teachers
Popis výsledku anglicky
We present results from analysis of input questionnaire survey focused on kindergarten teachers. The survey was implemented within framework of the project Supporting Common Practice as a Tool for the Development of Key Competencies. The purpose of the questionnaire survey was to reveal issue of reading pre-literacy (pre-reading skills) also from the angle of implementation of the specifi c elements of reading pre-literacy into the pedagogical work of the respondents. The results enabled us to explore the current situation and to target more specifi cally subsequent intervention measures, including particularly methodological support and further education of involved teachers. The questionnaire design was aimed to give feedback to respondents and lead them to the primary self-refl ection of their work. The respondent group consisted of 17 kindergarten teachers. We used the levels of reading literacy (Literacy in Education, Set of Studies 2011) as a base for developing the questionnaire. The levels of reading pre-literacy have been further unfolded into specifi c criteria and indicators considering the content of National Curriculum for Pre-school Education. Data analysis has detected some preferred and neglected areas of reading pre-literacy by teachers across the levels. In general, respondents less applied metacognitive and application activities and activities related to the formal aspects of texts, activities with explicitly and implicitly given information. At the same time, respondents actively involve in their pedagogical work activities, which are not mentioned in the National Curriculum. The paper provides a description of the data found, a summary of the partial results, with targeted methodological comments, suggestions and recommendations for practice. The reported results have become one of the bases for ongoing action research.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání
ISSN
2533-7882
e-ISSN
—
Svazek periodika
Neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
26
Strana od-do
21-46
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—