Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Začleňování čtenářské pregramotnosti do pedagogické práce učitelů MŠ

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F19%3A43899998" target="_blank" >RIV/60076658:12410/19:43899998 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://issuu.com/gramotnostpedfuk/docs/gramotnost_02_2019_final" target="_blank" >https://issuu.com/gramotnostpedfuk/docs/gramotnost_02_2019_final</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Začleňování čtenářské pregramotnosti do pedagogické práce učitelů MŠ

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Předkládáme zprávu z analýzy výsledků vstupního dotazníkového šetření zaměřeného na pedagogy z mateřských škol, které bylo realizováno v rámci projektu Podpora společenství praxe jako nástroj rozvoje klíčových kompetencí. K realizaci průzkumu nás vedla potřeba rozkrýt problematiku čtenářské pregramotnosti také z hlediska implementace konkrétních prvků čtenářské pregramotnosti do vlastní pedagogické práce respondentů. Zjištěná data nám umožnila zmapovat aktuální stav a již konkrétněji zacílit následná intervenční opatření, zahrnující především metodickou podporu a další vzdělávání zapojených pedagogů. Skupinu respondentů tvořilo 17 učitelek ze zapojených mateřských škol. Při konstrukci dotazníku jsme vycházeli z rovin čtenářské gramotnosti (Gramotnosti ve vzdělávání. Soubor studií 2011) jako základního rámce a dále zohlednili také poznatky o moderních přístupech k rozvíjení čtenářské pregramotnosti. Obsahy rovin čtenářské gramotnosti byly upraveny a rozpracovány do konkrétních kritérií a indikátorů vztahujících se k oblasti čtenářské pregramotnosti, také se zohledněním obsahů Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Design dotazníku byl koncipován tak, aby poskytl respondentům zpětnou vazbu a vedl je k primární seberefl exi jejich práce. Analýza dat ukázala na učiteli preferované a opomíjené oblasti předčtenářské gramotnosti napříč jednotlivými rovinami. Obecně respondenti méně zařazovali činnosti metakognitivního a aplikačního charakteru, činnosti vztahující se k formální stránce textů, dále činnosti s explicitně a implicitně vyjádřenými informacemi. Ukázalo se však, že učitelé aktivně pracují i s činnostmi nezahrnutými do rámcového vzdělávacího programu. Zjištěné výsledky se staly jedním z východisek pro v současnosti probíhající akční výzkum.

  • Název v anglickém jazyce

    Incorporating Reading Pre-literacy into Pedagogical Work of Kindergarten Teachers

  • Popis výsledku anglicky

    We present results from analysis of input questionnaire survey focused on kindergarten teachers. The survey was implemented within framework of the project Supporting Common Practice as a Tool for the Development of Key Competencies. The purpose of the questionnaire survey was to reveal issue of reading pre-literacy (pre-reading skills) also from the angle of implementation of the specifi c elements of reading pre-literacy into the pedagogical work of the respondents. The results enabled us to explore the current situation and to target more specifi cally subsequent intervention measures, including particularly methodological support and further education of involved teachers. The questionnaire design was aimed to give feedback to respondents and lead them to the primary self-refl ection of their work. The respondent group consisted of 17 kindergarten teachers. We used the levels of reading literacy (Literacy in Education, Set of Studies 2011) as a base for developing the questionnaire. The levels of reading pre-literacy have been further unfolded into specifi c criteria and indicators considering the content of National Curriculum for Pre-school Education. Data analysis has detected some preferred and neglected areas of reading pre-literacy by teachers across the levels. In general, respondents less applied metacognitive and application activities and activities related to the formal aspects of texts, activities with explicitly and implicitly given information. At the same time, respondents actively involve in their pedagogical work activities, which are not mentioned in the National Curriculum. The paper provides a description of the data found, a summary of the partial results, with targeted methodological comments, suggestions and recommendations for practice. The reported results have become one of the bases for ongoing action research.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání

  • ISSN

    2533-7882

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    Neuveden

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    26

  • Strana od-do

    21-46

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus