Pobytové akce se studenty: ochota a připravenost k participaci akademických pracovníků
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F19%3A43900007" target="_blank" >RIV/60076658:12410/19:43900007 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216224:14410/19:00112910
Výsledek na webu
<a href="https://digilib.k.utb.cz/bitstream/handle/10563/45874/Vysokoskolsky_ucitel_vzdelavani_praktiky_pozice_2019.pdf?sequence=3&isAllowed=y" target="_blank" >https://digilib.k.utb.cz/bitstream/handle/10563/45874/Vysokoskolsky_ucitel_vzdelavani_praktiky_pozice_2019.pdf?sequence=3&isAllowed=y</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.7441/vu.2019" target="_blank" >10.7441/vu.2019</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pobytové akce se studenty: ochota a připravenost k participaci akademických pracovníků
Popis výsledku v původním jazyce
Adaptační a seznamovací kurzy, projektové dny a jiné extra-kurikulární aktivity se stále častěji objevují v akreditovaných studijních programech nejrůznějšího zaměření. Jedná se o vícedenní pobytové akce s různou mírou intenzity a s různou proporcí času věnovaného oficiálním programovým aktivitám a volnočasovým činnostem. Charakter těchto akcí s sebou nese požadavek účasti studentů i akademických pracovníků – vysokoškolských učitelů. Příspěvek upozorňuje nejen na silné a slabé stránky samotných vícedenních akcí, ale především upozorňuje na nenaplněnou potřebu neformálního setkání studentů a vyučujících během těchto akcí. Na základě uskutečněného dotazování (akademickým pracovníkům byl předložen dotazník sestávající se z pěti otevřených otázek) mezi akademickými pracovníky dvou fakult Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích je diskutována míra ochoty a připravenosti akademických pracovníků k účasti na zmíněných akcích i k neformálnímu setkání se studenty v době jejich volného času. Akademičtí pracovníci svou účast na vícedenních akcích nejčastěji zdůvodňují přínosy, které z účasti plynou pro obě skupiny zúčastněných, tzn. méně formální prostředí umožňující lepší vzájemné poznání, možnost navázat vztah, naladit se a na to pak navázat ve výuce. Důvodem neúčasti jsou charakterové vlastnosti akademických pracovníků jako introverze, zdravotní důvody, či časová vytíženost. Uvedená zjištění umožňují nahlédnout na motivaci akademických pracovníků k účasti na vícedenních akcích, které mají potenciál nabídnout jak vysokoškolským učitelům, tak studentům otevřenější prostředí. Toto neformální prostředí nabízí prostor pro odbourání svázanosti vysokoškolského prostředí. Právě otevření klimatu vysokoškolské instituce tak má šanci motivovat studenty. Pro hlubší pochopení a uchopení role vysokoškolského pedagoga v prostředí extra-kurikulárních aktivit by bylo žádoucí zjištění doplnit o pohled studentů. Tento příspěvek však alespoň otevírá diskuzi nad otázkou přesahu působení akademického pracovníka v této rovině.
Název v anglickém jazyce
Multi-day events with students: responsibility and readiness for participation of academics
Popis výsledku anglicky
Adaptation and get-to-know courses, project days, and other extra-curricular activities are increasingly appearing in accredited university degree programs of all kinds. These are multi-day events with varying degrees of intensity and different proportions of time devoted to official program activities and leisure activities. The nature of these events implies the participation of students and academics – university teachers. The paper draws attention not only to the strengths and weaknesses of the multi-day events themselves but also to the unmet need for informal meetings of students and teachers during these events. Based on the questioning (a questionnaire consisting of five open questions) among the academic staff of two faculties of the University of South Bohemia in České Budějovice, the authors discuss the degree of willingness and readiness of academic staff to attend these events and informal meeting with students during their free time. Academics most often justify their participation in multi-day events by the benefits of participation for both groups of participants; a less formal environment is allowing for better mutual knowledge, the possibility of establishing a relationship, attuning to it, and then continuing in teaching. The reason for their absence in multi-day events lies in the character traits of academics, such as introversion, health reasons, or time constraints. These findings provide an insight into the motivation of academics to participate in multi-day events that have the potential to offer both a more open environment for university teachers and students. This informal environment offers space for breaking the boundaries of the university environment. It is the opening of the climate of a higher education institution that has a chance to motivate students. In order to gain a deeper understanding of the role of university educators in the environment of extra-curricular activities, it would be desirable to supplement the findings with the students’ perspective.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Vysokoškolský učitel vzdělávání, praktiky, pozice
ISBN
978-80-7454-918-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
89-98
Název nakladatele
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií
Místo vydání
Zlín
Místo konání akce
Zlín
Datum konání akce
11. 4. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—