A Comparison of Abstraction and Algorithmic Tasks Used in Bebras Challenge
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F21%3A43902812" target="_blank" >RIV/60076658:12410/21:43902812 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://infedu.vu.lt/journal/INFEDU/article/723/info" target="_blank" >https://infedu.vu.lt/journal/INFEDU/article/723/info</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.15388/infedu.2021.30" target="_blank" >10.15388/infedu.2021.30</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
A Comparison of Abstraction and Algorithmic Tasks Used in Bebras Challenge
Popis výsledku v původním jazyce
This paper focuses on the analysis of Bebras Challenge tasks to find Informatics tasks that develop abstract thinking. Our study seeks to find which Bebras tasks develop abstraction and in what way. We analysed hundreds of tasks from the Czech contest to identify those tasks requiring participants to abstract directly or use abstract structures. Results show that an agreement among experts on stating which task is focused on abstraction is at a moderate level. We discovered that tasks focused on abstraction occur four to five times less frequently in sets of contest tasks than algorithmic tasks. Our findings proved that abstract tasks results compared with algorithmic ones did not differ in neither age nor gender group of contestants.
Název v anglickém jazyce
A Comparison of Abstraction and Algorithmic Tasks Used in Bebras Challenge
Popis výsledku anglicky
This paper focuses on the analysis of Bebras Challenge tasks to find Informatics tasks that develop abstract thinking. Our study seeks to find which Bebras tasks develop abstraction and in what way. We analysed hundreds of tasks from the Czech contest to identify those tasks requiring participants to abstract directly or use abstract structures. Results show that an agreement among experts on stating which task is focused on abstraction is at a moderate level. We discovered that tasks focused on abstraction occur four to five times less frequently in sets of contest tasks than algorithmic tasks. Our findings proved that abstract tasks results compared with algorithmic ones did not differ in neither age nor gender group of contestants.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL03000222" target="_blank" >TL03000222: Rozvoj informatického myšlení pomocí situačních algoritmických problémů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Informatics in Education
ISSN
1648-5831
e-ISSN
—
Svazek periodika
20
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
LT - Litevská republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
717-736
Kód UT WoS článku
000731402000009
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85122592209