Pražský zlomek varhanní tabulatury a nejstarší středověké pokusy o zápis varhanní hudby
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F21%3A43903989" target="_blank" >RIV/60076658:12410/21:43903989 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pražský zlomek varhanní tabulatury a nejstarší středověké pokusy o zápis varhanní hudby
Popis výsledku v původním jazyce
Rukopisný zlomek ve fondu Knihovny Národního muzea v Praze sign. 1 D a 3/52 je oboustranně popsaný papírový list, který obsahuje dvě vrstvy zápisů. První vrstvu představují účetní záznamy, zejména dluhy jistého Tomáše, jeden z těchto záznamů je datován rokem 1356. To je také terminus post quem pro další vrstvu zápisů a tou je notace dvou liturgických zpěvů ve dvojhlasých varhanních parafrázích. Jedná se o introitus Salve, sancta parens a Kyrie magne Deus. Notace diskantu je provedena v černé menzurální notaci v osnově, tenor, který cituje chorální melodii, je zčásti zachycen notovými znaky v téže osnově, zčásti notován písmeny, zčásti pouze naznačen slabikami textu původního zpěvu. Zápis dokumentuje přechod od bezzápisové praxe k notačnímu zachycení hudby pro klávesové nástroje a významně doplňuje látku traktátových textů z okruhu ars organisandi, které známe z rukopisů 15. století.
Název v anglickém jazyce
A Prague Fragment of Organ Tablature and the Earliest Attempts in the Middle Ages to Notate Organ Music
Popis výsledku anglicky
The manuscript fragment in the collection of the National Museum Library in Prague under shelf mark 1 D a 3/52 is a sheet of paper with writing on both siedes, containing two strata of inscriptions. The first stratum consist of accounting records, one of which is dated to 1356. That is also the terminus post quem for the other stratum of inscriptions, namely the musical notation of two liturgical plainchants in two-voice organ paraphrases. This involves the introit Salve, sancta parens and the Kyrie magne Deus. The discant is written in black mensural notation on the staff, while the tenor, which quotes the plainchant melody, is partially written in musical notation on the same staff, partially notated by letters for note names, and partially only indicated by syllables of text of the original plainchant. This notation documents the transition from practise without notation to the written notation of music for keyboard instruments, and it signficantly supplements the material found in treatises from the milieu of the ars organisandi, which are available to us from fifteenth-century manuscripts.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-87773-64-2
Počet stran knihy
96
Název nakladatele
Koniasch Latin Press
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—