Geometry of planetary motion
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F21%3A43904143" target="_blank" >RIV/60076658:12410/21:43904143 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://atcm.mathandtech.org/EP2021/regular/21914.pdf" target="_blank" >https://atcm.mathandtech.org/EP2021/regular/21914.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Geometry of planetary motion
Popis výsledku v původním jazyce
This contribution is inspired by the lecture "The Motion of Planets around the Sun" given by Richard Feynman, American physicist and Nobel Laureate, in 1964, namely by steps of Feynman's geometrical proof of the law of ellipses, which was based on Isaac Newton's approach to the problem. The contribution focuses on selected passages of this proof, interprets them using the program of dynamic mathematics GeoGebra and offers their use in the form of activities that can be implemented at different levels of mathematics curriculum of lower and upper secondary school. The activities presented in the paper are suitable for the implementation of the STEM approach to mathematics education as they combine the topics of the mathematics and physics curriculum, in addition against the backdrop of the captivating story of discovering the essence of the functioning of the universe.
Název v anglickém jazyce
Geometry of planetary motion
Popis výsledku anglicky
This contribution is inspired by the lecture "The Motion of Planets around the Sun" given by Richard Feynman, American physicist and Nobel Laureate, in 1964, namely by steps of Feynman's geometrical proof of the law of ellipses, which was based on Isaac Newton's approach to the problem. The contribution focuses on selected passages of this proof, interprets them using the program of dynamic mathematics GeoGebra and offers their use in the form of activities that can be implemented at different levels of mathematics curriculum of lower and upper secondary school. The activities presented in the paper are suitable for the implementation of the STEM approach to mathematics education as they combine the topics of the mathematics and physics curriculum, in addition against the backdrop of the captivating story of discovering the essence of the functioning of the universe.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings of the 26th Asian Technology Conference in Mathematics
ISBN
—
ISSN
1940-4204
e-ISSN
1940-4204
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
387-399
Název nakladatele
Mathematics and Technology, LLC
Místo vydání
Radford, VA, USA
Místo konání akce
Radford, Virginia, USA
Datum konání akce
13. 12. 2021
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—