AKTUÁLNÍ CIZOJAZYČNÁ POLITIKA EU A PŘÍSTUP K ROZVOJI VÍCEJAZYČNOSTI V ČESKÉ REPUBLICE
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F23%3A43907028" target="_blank" >RIV/60076658:12410/23:43907028 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://ojs.tuzvo.sk/index.php/apps/article/view/5" target="_blank" >https://ojs.tuzvo.sk/index.php/apps/article/view/5</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.17423/apps.2023.01.1.02" target="_blank" >10.17423/apps.2023.01.1.02</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
AKTUÁLNÍ CIZOJAZYČNÁ POLITIKA EU A PŘÍSTUP K ROZVOJI VÍCEJAZYČNOSTI V ČESKÉ REPUBLICE
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek analyzuje současnou cizojazyčnou politiku Evropské unie jako základ jazykové politiky České republiky a její přístup k podpoře a rozvoji mnohojazyčnosti. Představuje důležité milníky na cestě k propagaci tohoto fenoménu ve vzdělávání. Mnohojazyčnost je zde vnímána jako jeden z hlavních cílů jazykové politiky EU, ale také jako zásadní cíl regionální jazykové politiky, který nelze realizovat bez vazby na didaktiku mnohojazyčnosti. Těžištěm příspěvku je charakteristika jazykové politiky České republiky po roce 1989 a zejména současná debata související s velkou revizí RVP, která je v České republice účinná od roku 2021. Od otázky byla nastolena otázka, zda má smysl vyučovat další cizí jazyk jako povinný jazyk, je tato problematika reflektována a hledány argumenty pro podporu současného zařazení dalšího cizího jazyka do vzdělávacího programu základní školy jako povinného jazyka. Závěrečná doporučení se týkají zejména aktuální situace ve výuce cizích jazyků a jazykové politice v České republice
Název v anglickém jazyce
THE CURRENT EU FOREIGN LANGUAGE POLICY AND APPROACH TO MULTILINGUALISM DEVELOPMENT IN THE CZECH REPUBLIC.
Popis výsledku anglicky
The paper analyses the current foreign language policy of the European Union as a basis for the language policy of the Czech Republic and its approach to the promotionand development of multilingualism. It presents important milestones on the way to the promotion of this phenomenon in education. Multilingualism is perceived here as one of the main goals of the EU language policy, but also as a fundamental goal of the regional language policy, which cannot be realized without a link to the didactics of multilingualism. The focus of the paper is on the characteristics of the language policy of the Czech Republic after 1989, and in particular the current debate related to the major revision of the RVP, which has been in effect in the Czech Republic since 2021. Since the question has been raised whether it makes sense to teach another foreign language as a compulsory language, this issue is reflected upon and arguments are sought to support the current inclusion of another foreign language in the primary school curriculum as a compulsory language. The final recommendations relate in particular to the current situation in foreign language teaching and language policy in the Czech Republic.KeywordsEU language policy, language policy of the Czech Republic, multilingualism, didactics of multilingualism, major revisions of the Framework Curriculum, teaching German as a second foreign language after English
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60201 - General language studies
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Academic Journal of Applied Linguistics and Languages
ISSN
2729-9805
e-ISSN
—
Svazek periodika
1
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
33-51
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—