Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Learning mitigates genetic drift

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60077344%3A_____%2F22%3A00565531" target="_blank" >RIV/60077344:_____/22:00565531 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/60076658:12310/22:43905091 RIV/00216224:14310/22:00127976

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.nature.com/articles/s41598-022-24748-8" target="_blank" >https://www.nature.com/articles/s41598-022-24748-8</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1038/s41598-022-24748-8" target="_blank" >10.1038/s41598-022-24748-8</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Learning mitigates genetic drift

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Genetic drift is a basic evolutionary principle describing random changes in allelic frequencies, with far-reaching consequences in various topics ranging from species conservation efforts to speciation. The conventional approach assumes that genetic drift has the same effect on all populations undergoing the same changes in size, regardless of different non-reproductive behaviors and history of the populations. However, here we reason that processes leading to a systematic increase of individuals` chances of survival, such as learning or immunological memory, can mitigate loss of genetic diversity caused by genetic drift even if the overall mortality rate in the population does not change. We further test this notion in an agent-based model with overlapping generations, monitoring allele numbers in a population of prey, either able or not able to learn from successfully escaping predators' attacks. Importantly, both these populations start with the same effective size and have the same and constant overall mortality rates. Our results demonstrate that even under these conditions, learning can mitigate loss of genetic diversity caused by drift, by creating a pool of harder-to-die individuals that protect alleles they carry from extinction. Furthermore, this effect holds regardless if the population is haploid or diploid or whether it reproduces sexually or asexually. These findings may be of importance not only for basic evolutionary theory but also for other fields using the concept of genetic drift.

  • Název v anglickém jazyce

    Learning mitigates genetic drift

  • Popis výsledku anglicky

    Genetic drift is a basic evolutionary principle describing random changes in allelic frequencies, with far-reaching consequences in various topics ranging from species conservation efforts to speciation. The conventional approach assumes that genetic drift has the same effect on all populations undergoing the same changes in size, regardless of different non-reproductive behaviors and history of the populations. However, here we reason that processes leading to a systematic increase of individuals` chances of survival, such as learning or immunological memory, can mitigate loss of genetic diversity caused by genetic drift even if the overall mortality rate in the population does not change. We further test this notion in an agent-based model with overlapping generations, monitoring allele numbers in a population of prey, either able or not able to learn from successfully escaping predators' attacks. Importantly, both these populations start with the same effective size and have the same and constant overall mortality rates. Our results demonstrate that even under these conditions, learning can mitigate loss of genetic diversity caused by drift, by creating a pool of harder-to-die individuals that protect alleles they carry from extinction. Furthermore, this effect holds regardless if the population is haploid or diploid or whether it reproduces sexually or asexually. These findings may be of importance not only for basic evolutionary theory but also for other fields using the concept of genetic drift.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10602 - Biology (theoretical, mathematical, thermal, cryobiology, biological rhythm), Evolutionary biology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Scientific Reports

  • ISSN

    2045-2322

  • e-ISSN

    2045-2322

  • Svazek periodika

    12

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    DE - Spolková republika Německo

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    20403

  • Kód UT WoS článku

    000889218700044

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85142652874