Optimalizace procesu získávání poznatků a využívání zkušeností jako prvku znalostního managementu v podmínkách ozbrojených sil České republiky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60162694%3AG38__%2F17%3A00533722" target="_blank" >RIV/60162694:G38__/17:00533722 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Optimalizace procesu získávání poznatků a využívání zkušeností jako prvku znalostního managementu v podmínkách ozbrojených sil České republiky
Popis výsledku v původním jazyce
Disertační práce představuje základní principy znalostního managementu v rezortu Ministerstva obrany České republiky a jejich naplňování. Cílem disertační práce je navrhnout doporučení pro optimalizaci procesu získávání poznatků a využívání zkušeností v podmínkách ozbrojených sil České republiky. Proces získávaní poznatků a využívání zkušeností je důležitým nástrojem velitelů pro podporu v jejich rozhodování. Zvolený problém byl řešen s využitím procesní analýzy z hlediska nastavení procesu a z hlediska věcné a logické správnosti procesu a bylo využito procesního modelování pro instruktivní zobrazení zpracovávání a využívání zkušeností. Aplikování komparativní analýzy s procesem odborného zjišťování příčin leteckých nehod a předpokladů leteckých nehod a rovněž komparace se znalostními procesy ozbrojených sil Slovenské republiky a NATO přinesly inovativní přístup pro zpracování doporučení vhodných pro optimalizaci stávajícího stavu. Použití komparativní analýzy s procesem získávání poznatků a využívání zkušeností nastaveného podle mezinárodně platné normy pro kosmické systémy byla přínosná pro zpracování zjednodušeného modelu. V procesu získávaní poznatků a využívání zkušeností se uchovávají i tacitní znalosti, a z tohoto důvodu je v disertační práci zkoumán vliv a způsob využívání intuice ve vojenském prostředí. Pro rozvoj využívání intuice je navrženo zahrnutí výuky intuitivních metod manažerského rozhodování do základního kurzu specialistů procesu. V závěru práce jsou představeny výsledky, což je soubor doporučení pro optimalizaci procesu a dvě varianty optimalizovaného klasického a optimalizovaného zjednodušeného modelu procesu získávání poznatků a využívání zkušeností. Výsledky této práce umožňují optimalizovat použití procesu získávání poznatků a využívání zkušeností pouze za předpokladu, že budou podporovány a přijaty vrcholovým managementem rezortu Ministerstva obrany České republiky.
Název v anglickém jazyce
OPTIMIZATION OF THE LESSONS LEARNED PROCESS AS A PART OF KNOWLEDGE MANAGEMENT IN THE ARMED FORCES OF THE CZECH REPUBLIC
Popis výsledku anglicky
The dissertation introduces basic principles of knowledge management within the Ministry of Defence and its application in practice. The aim of the dissertation is to suggest recommendations of how is to optimize the Lessons Learned Process and within the Ministry of Defence. The Lessons Learned Process is an important tool for commanders. They can use it in their decision making process. The chosen issue was researched using process analysis of process settings. It was analysed from the point of view of factual and logical correctness. A process modelling for instructive depiction of the Lessons Learned Process was used as well. The application of comparative analysis, together with the process of Air Accident Investigation, as well as a comparison of the knowledge processes of the Armed Forces of the Slovak Republic and NATO yielded an innovative approach for processing recommendations which are suitable for current state optimization. The use of comparative analysis, together with the Lessons Learned Process set according to the internationally acknowledged norm for space systems (ISO 16192:2010 “Space systems - Experience gained in space projects (Lessons learned)” was beneficial from the point of view of a simplified model processing. In the Lessons Learned Process tacit knowledge is stored as well. For this reason the influence and use of intuition in the military environment is also examined in the dissertation. In order to develop a greater use of intuition, it has been suggested that lessons of intuitive methods of managerial decision-making be included in the curriculum of the basic course for Officers of Primary Responsibility. The final part of the work introduces the results, i.e., a set of recommendations to optimize the process, and two versions of optimized classic and simplified models of the Lessons Learned Process. The results of this dissertation only allow optimizing the use of the Lessons Learned Process, provided that the results will be
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50204 - Business and management
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů