Optimalizace upevnění nákladu při silniční přepravě v podmínkách Armády České republiky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60162694%3AG42__%2F18%3A00536121" target="_blank" >RIV/60162694:G42__/18:00536121 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Optimalizace upevnění nákladu při silniční přepravě v podmínkách Armády České republiky
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem habilitační práce je optimalizace upevnění nákladu pomocí přivazovacích popruhů v podmínkách Armády České republiky k zajištění vyšší a bezpečnější mobility vojenských jednotek. Důvodem zkoumání definovaného výzkumného problému je velké procento nehod nákladních automobilů, které jsou způsobeny nesprávným nebo nedostatečným upevněním nákladu. Základním nástrojem optimalizace je fleet management, který umožnil získat primární data o vybraných vojenských přepravách a provést přepravní experimenty, během kterých byly změřeny otřesy (koeficienty zrychlení) generované rozdílnými dopravními cestami a rozdílnými vojenskými vozidly, a to bez nebo s nákladem. K naplnění cíle práce jsou využity testy statistických hypotéz, které odhalují rozdíly mezi otřesy vznikajícími při běžných vojenských přepravách a normativně stanovenými koeficienty zrychlení vycházejícími z ČSN EN 12195-1:2011. Dále je otestována statistická významnost rozdílu mezi velikostmi koeficientů zrychlení, resp. setrvačnými silami generovanými při přepravě po rozdílných dopravních cestách, rozdílnými vojenskými vozidly a při přepravě bez/s nákladem. V samostatném pododdíle habilitační práce je i výpočet korelačních koeficientů, pomocí kterých je zjištěna míra korelace mezi koeficienty zrychlení a výslednými setrvačnými silami. Výsledkem habilitační práce je zamítnutí výzkumné otázky, které potvrdilo úvahu, že bazální vektor koeficientů zrychlení dle ČSN EN 12195-1:2011 není využitelný pro všechny vojenské přepravy. Jeho využíváním může docházet k potenciálně rizikovým situacím v souvislosti s upevněním nákladu na vojenských vozidlech. Z testovaných statistických hypotéz vyplynulo, že i při přibližně poloviční průměrné rychlosti přepravy po dopravní cestě nižší kvality (komunikaci vydlážděné žulovými kostkami) byly generované otřesy (koeficienty zrychlení a setrvačné síly) statisticky významně větší než na kvalitní dopravní cestě (dálnici). Dále byl zjištěn statisticky významný rozdíl mezi zkoumanými vozidly T-810 a T-815 MK IV. Vozidlo T-810 generovalo statisticky významně větší otřesy (hodnoty koeficientů zrychlení a setrvačných sil). Statisticky významný rozdíl byl zjištěn i u vozidla T-815 MK IV při porovnání jízdy bez nákladu a s nákladem. Naložené vozidlo T-815 MK IV generovalo statisticky významně menší otřesy (hodnoty koeficientů zrychlení a setrvačných sil) než nenaložené. Výstupem práce jsou doporučení pro efektivní způsob upevnění nákladu s ohledem na bezpečnost přepravy v podmínkách Armády České republiky v návaznosti na omezenou platnost klíčové normy ČSN EN 12195-1:2011. Výsledky práce jsou využitelné ve specifických podmínkách Armády České republiky, ale i při běžných přepravách především po méně kvalitních dopravních cestách s možným přesahem na složky Integrovaného záchranného systému.
Název v anglickém jazyce
Optimization of Cargo Securing during Road Transport in the Czech Army Conditions
Popis výsledku anglicky
The habilitation thesis deals with the optimisation of cargo securing by means of lashing straps in the Armed Forces of the Czech Republic in order to provide for higher and safer mobility of military troops. The reason for exploring a defined research problem is the large percentage of trucks' accidents caused by inappropriate or inadequate cargo securing. The basic optimisation tool is the fleet management that allowed obtaining primary data on selected military movements (transportations), and conduct transportation experiments during which shocks (acceleration coefficients) generated by different roads and different military vehicles both with or without load were measured. For the purpose of the thesis, statistic hypothesis testing was used identifying differences between the shocks generated during common military movements and transportations and the normative values of acceleration coefficients set in standard EN 12195-1:2011. Furthermore, statistical significance of the difference between the acceleration coefficient values, or rather inertial forces, generated during transportation on different roads by different military vehicles with/without load was determined. In separated part of the habilitation thesis is a calculation of correlation coefficients proving the correlation between the acceleration coefficients and the resulting inertial forces. The result of the habilitation thesis is the rejection of the research question proving the hypothesis that the basal vector of acceleration coefficients as per standard EN 12195-1:2011 is not applicable to all military movements and transportations. Its application may cause potentially hazardous situations in association with load securing on military vehicles. In addition, it follows from the statistic hypotheses tested that even at approximately half the average speed on a lower quality road (a cobbled road) the shocks (values of acceleration coefficients and inertial forces) were statistically considerably higher than on a first-rate road (motorway). Also, a statistically significant difference was identified between T-810 and T-815 MK IV vehicles. The T-810 vehicle generated statistically significantly higher shocks (values of acceleration coefficients and inertial forces). Statistically significant difference was identified for the T-815 MK IV vehicle when comparing the transportations with and without a load. The vehicle T-815 MK IV with load generated statistically significantly lower shocks than without load. The outcome of the thesis are recommendations for effective cargo securing in regards to transport safety in the army conditions with regard to the limited applicability of the EN 12195-1:2011 key standard. The results of the thesis are useful in the specific Czech Army conditions, but also for common transport, especially on lower quality roads with possible overlap to integrated rescue system components.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50902 - Social sciences, interdisciplinary
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů