Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Srovnání schopností čtení map a geografických znalostí u budoucích důstojníků a učitelů zeměpisu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60162694%3AG43__%2F19%3A00555522" target="_blank" >RIV/60162694:G43__/19:00555522 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Srovnání schopností čtení map a geografických znalostí u budoucích důstojníků a učitelů zeměpisu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Čtení mapy patří k důležitým dovednostem lidské populace a je součástí přírodovědné gramotnosti. Tyto dovednosti se u jednotlivých lidí liší zejména v závislosti na jejich věku, vzdělání a dalších okolnostech. U některých skupin dospělé populace očekáváme, že jejich schopnosti v těchto dovednostech jsou vyšší. Takovými skupinami osob jsou například vojáci, projektanti, učitelé zeměpisu a další. V současném digitálním světě se většina lidí stále častěji orientuje na digitální produkty a schopnosti spočívající v práci s papírovou mapou se vytrácejí. Tato skutečnost je pozorována i v případě studentů Univerzity obrany v Brně, budoucích důstojníků Armády České republiky. Pro ověření této skutečnosti bylo otestováno přibližně 200 studentů ve schopnostech čtení mapy a geografických znalostech České republiky. Zjištěné výsledky potvrdily výchozí předpoklady o snižující se úrovni těchto schopností, ale ukázaly i významné rozdíly mezi jednotlivými skupinami studentů. Ty byly zjištěny jak v závislosti na předešlém vzdělání, tak i na aktuálně studované specializace. Pro potvrzení těchto závěrů bylo provedeno stejné testování na studentech pedagogiky, specializace zeměpis, Masarykovy univerzity v Brně. Tato skupina studentů dosáhla v případě interpretace map horších výsledků, má ale lepší znalosti v geografii České republiky. Na základě provedeného testování se připravuje změna ve studiu topografie a geografie pro studenty Univerzity obrany v Brně.

  • Název v anglickém jazyce

    Comparison of map reading skills and geographical knowledge of future officers and geography teachers

  • Popis výsledku anglicky

    Map reading is an important skill of the human population. These skills vary from person to person, depending on their age, education and other circumstances. It is expected that some groups of adult population have higher skills in this area. Soldiers, architects, geography teachers and others belong to these groups of people. The skills in reading paper maps are disappearing in current digital world, because most people are increasingly focused on digital products. This is also observed in the case of students of the University of Defense in Brno, the future officers of the Army of the Czech Republic. Approximately 200 students were tested in reading maps and geographical knowledge of the Czech Republic to verify this fact. The results confirmed the initial assumptions about the decreasing level of these skills. In addition significant differences also showed between individual groups of students. These were identified as depending on previous education, as well as the currently studied specialization. The same testing was done to confirm these conclusions on students of pedagogy of Masaryk University in Brno, specializing in geography. This group of students achieved lower scores in reading maps, but it has better knowledge of the geography of the Czech Republic. Changes in the study of the topography and geography are preparing for students of the University of Defense on the basis of the test results.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10508 - Physical geography

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů