Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Overconfidence, Representativeness and Hearding Bias among German Investors: how demographic and other Variables Influence Their Decision

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60460709%3A41110%2F23%3A97831" target="_blank" >RIV/60460709:41110/23:97831 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.magnanimitas.cz/" target="_blank" >https://www.magnanimitas.cz/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.33543/j.1302.285294" target="_blank" >10.33543/j.1302.285294</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Overconfidence, Representativeness and Hearding Bias among German Investors: how demographic and other Variables Influence Their Decision

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The study assesses based on the responses from the survey of 342 persons how behavioural biases affect German investors' investment decisions. Three behavioural biases were examined: overconfidence, representativeness, and herding behavior. It was determined that demographic factors affecting German investors, such as gender, age, experience, education, and frequency of investment, influence this choice. Male German investors are more susceptible to all three biases than females. Young investors (<35 years) are more at risk for the overconfidence bias and the representativeness bias, while older investors (>35 years) are more at risk for the herding bias. Investors with a lower experience (<5 years) on the stock market have a higher tendency for the three biases than German investors with a higher experience (> five years). Investors with a high (i.e. university) education are more susceptible to the three biases than those with a low education. Investors with a high investing frequency (> three months) scored higher for all three biases than investors with a low investing frequency (<3 months).

  • Název v anglickém jazyce

    Overconfidence, Representativeness and Hearding Bias among German Investors: how demographic and other Variables Influence Their Decision

  • Popis výsledku anglicky

    The study assesses based on the responses from the survey of 342 persons how behavioural biases affect German investors' investment decisions. Three behavioural biases were examined: overconfidence, representativeness, and herding behavior. It was determined that demographic factors affecting German investors, such as gender, age, experience, education, and frequency of investment, influence this choice. Male German investors are more susceptible to all three biases than females. Young investors (<35 years) are more at risk for the overconfidence bias and the representativeness bias, while older investors (>35 years) are more at risk for the herding bias. Investors with a lower experience (<5 years) on the stock market have a higher tendency for the three biases than German investors with a higher experience (> five years). Investors with a high (i.e. university) education are more susceptible to the three biases than those with a low education. Investors with a high investing frequency (> three months) scored higher for all three biases than investors with a low investing frequency (<3 months).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50201 - Economic Theory

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    AD ALTA-JOURNAL OF INTERDISCIPLINARY RESEARCH

  • ISSN

    1804-7890

  • e-ISSN

    1804-7890

  • Svazek periodika

    13

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    285-294

  • Kód UT WoS článku

    001143971400056

  • EID výsledku v databázi Scopus