Lignocellulosic Biobutanol as Fuel for Diesel Engines
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60460709%3A41210%2F16%3A72640" target="_blank" >RIV/60460709:41210/16:72640 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/60460709:41310/16:72640 RIV/00027031:_____/16:N0000018
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.15376/biores.11.3.6006-6016" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.15376/biores.11.3.6006-6016</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.15376/biores.11.3.6006-6016" target="_blank" >10.15376/biores.11.3.6006-6016</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Lignocellulosic Biobutanol as Fuel for Diesel Engines
Popis výsledku v původním jazyce
Energy recovery of lignocellulosic waste material in the form of liquid fractions can yield alcohol-based fuels such as bioethanol or biobutanol. This study examined biobutanol derived from lignocellulosic material that was then used as an additive for diesel engines. Biobutanol was used in fuel mixtures with fatty acid methyl ester (FAME) obtained by esterification of animal fat (also a waste material) in the amounts of 10%, 30%, and 50% butanol. 100% diesel and 100% FAME were used as reference fuels. The evaluation concerned the fuels effect on the external speed characteristics, harmful exhaust emissions, and fuel consumption while using the Non-Road Steady Cycle test. When the percentage of butanol was increased, the torque and the power decreased and the brake specific fuel consumption increased. The main advantage of using biobutanol in fuel was its positive effect on reducing the fuels viscosity.
Název v anglickém jazyce
Lignocellulosic Biobutanol as Fuel for Diesel Engines
Popis výsledku anglicky
Energy recovery of lignocellulosic waste material in the form of liquid fractions can yield alcohol-based fuels such as bioethanol or biobutanol. This study examined biobutanol derived from lignocellulosic material that was then used as an additive for diesel engines. Biobutanol was used in fuel mixtures with fatty acid methyl ester (FAME) obtained by esterification of animal fat (also a waste material) in the amounts of 10%, 30%, and 50% butanol. 100% diesel and 100% FAME were used as reference fuels. The evaluation concerned the fuels effect on the external speed characteristics, harmful exhaust emissions, and fuel consumption while using the Non-Road Steady Cycle test. When the percentage of butanol was increased, the torque and the power decreased and the brake specific fuel consumption increased. The main advantage of using biobutanol in fuel was its positive effect on reducing the fuels viscosity.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JT - Pohon, motory a paliva
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
BioResources
ISSN
1930-2126
e-ISSN
—
Svazek periodika
11
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
6006-6016
Kód UT WoS článku
000384922400029
EID výsledku v databázi Scopus
—