Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vliv silnic a silniční dopravy na životní prostředí a definování plochy přímého impaktu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60460709%3A41320%2F11%3A52000" target="_blank" >RIV/60460709:41320/11:52000 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/60460709:41330/11:52000

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vliv silnic a silniční dopravy na životní prostředí a definování plochy přímého impaktu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek shrnuje dosavadní poznatky týkající se problematiky vlivu výstavby a provozu dopravní infrastruktury na životní prostředí. Cílem bylo definování plochy, v které pozemní komunikace přímo ovlivňují faunu, floru, ekologické procesy a krajinný management. Z hlediska negativních dopadů dopravy bývají jako nejvíce závažné označovány: (i) ztráta biotopu, (ii) fragmentace krajiny, (iii) mortalita živočichů způsobená kolizemi s dopravními prostředky, (iv) disturbance (narušování prostředí a životních podmínek), (v) destabilizace bylinných a dřevinných společenstev v okolí komunikace, (vi) změna krajinného managementu. Výstavba nových silničních koridorů způsobuje neustálý nárůst celkové rozlohy road affected zone a snížení rozlohy nefragmentovaného území. Sílící tlak procesu postupné urbanizace by měl evokovat úvahy nad možnostmi přednostní ?recyklace? stávajících dopravně využívaných koridorů.

  • Název v anglickém jazyce

    The effect of roads and road transport on the environment and defining of road affected zone

  • Popis výsledku anglicky

    The article summarizes current knowledge regarding the issue of the construction and operation of transport infrastructure impact on the environment. The aim was to define of zone, which is directly affected by road and where flora, fauna, ecological processes and landscape management are under high pressure. From negative impact of transport point of view are often referred as most serious: (i) habitat lost, (ii) landscape fragmentation, (iii) mortality of animals caused by collisions with vehicles, (iv) disturbance ( influencing of the environment and living conditions), (v) destabilization of plant and tree communities in the vicinity of road, (vi) landscape management changes. Building of new road corridors causes a steadily increasing in the totalarea of road affected zone and reducing the size of unfragmented territory. The growing pressure of gradual process of urbanization should evoke consideration of preferred options 'recycling' of existing transport corridors.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    DO - Ochrana krajinných území

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2011

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Pruhoniciana

  • ISSN

    0374-5651

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2011

  • Číslo periodika v rámci svazku

    99

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    183-188

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus