Vliv silnic a silniční dopravy na životní prostředí a definování plochy přímého impaktu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60460709%3A41320%2F11%3A52000" target="_blank" >RIV/60460709:41320/11:52000 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/60460709:41330/11:52000
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv silnic a silniční dopravy na životní prostředí a definování plochy přímého impaktu
Popis výsledku v původním jazyce
Článek shrnuje dosavadní poznatky týkající se problematiky vlivu výstavby a provozu dopravní infrastruktury na životní prostředí. Cílem bylo definování plochy, v které pozemní komunikace přímo ovlivňují faunu, floru, ekologické procesy a krajinný management. Z hlediska negativních dopadů dopravy bývají jako nejvíce závažné označovány: (i) ztráta biotopu, (ii) fragmentace krajiny, (iii) mortalita živočichů způsobená kolizemi s dopravními prostředky, (iv) disturbance (narušování prostředí a životních podmínek), (v) destabilizace bylinných a dřevinných společenstev v okolí komunikace, (vi) změna krajinného managementu. Výstavba nových silničních koridorů způsobuje neustálý nárůst celkové rozlohy road affected zone a snížení rozlohy nefragmentovaného území. Sílící tlak procesu postupné urbanizace by měl evokovat úvahy nad možnostmi přednostní ?recyklace? stávajících dopravně využívaných koridorů.
Název v anglickém jazyce
The effect of roads and road transport on the environment and defining of road affected zone
Popis výsledku anglicky
The article summarizes current knowledge regarding the issue of the construction and operation of transport infrastructure impact on the environment. The aim was to define of zone, which is directly affected by road and where flora, fauna, ecological processes and landscape management are under high pressure. From negative impact of transport point of view are often referred as most serious: (i) habitat lost, (ii) landscape fragmentation, (iii) mortality of animals caused by collisions with vehicles, (iv) disturbance ( influencing of the environment and living conditions), (v) destabilization of plant and tree communities in the vicinity of road, (vi) landscape management changes. Building of new road corridors causes a steadily increasing in the totalarea of road affected zone and reducing the size of unfragmented territory. The growing pressure of gradual process of urbanization should evoke consideration of preferred options 'recycling' of existing transport corridors.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
DO - Ochrana krajinných území
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta Pruhoniciana
ISSN
0374-5651
e-ISSN
—
Svazek periodika
2011
Číslo periodika v rámci svazku
99
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
183-188
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—