Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Consumers' willingness to adopt genetically modified foods

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60460709%3A41330%2F20%3A85108" target="_blank" >RIV/60460709:41330/20:85108 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/BFJ-04-2019-0260/full/html" target="_blank" >https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/BFJ-04-2019-0260/full/html</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1108/BFJ-04-2019-0260" target="_blank" >10.1108/BFJ-04-2019-0260</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Consumers' willingness to adopt genetically modified foods

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Purpose This study investigates consumers willingness to adopt genetically modified foods (GM) and the role of innovation and behavioral determinants. Design/methodology/approach A new integrated model that expands the Health Belief Model (HBM) into the Innovation Diffusion Theory (IDT) was developed and examined. A total of 241 consumers were selected from the capital of Iran, Tehran, through a multistage random sampling. The data were analyzed using SEM PLS modeling. Findings The extended HBM model was able to predict about 84 percent of the variance changes in consumers willingness to adopt GM foods. The effects of net benefit and perceived compatibility on the willingness were also significant. In addition, the mediating effect of compatibility on the relationship between net benefit/self efficacy and willingness to adopt GM foods was also significant. Originality/value This study contributes to the literature by developing the HBM into the IDT to assess consumers willingness to adopt GM foods.

  • Název v anglickém jazyce

    Consumers' willingness to adopt genetically modified foods

  • Popis výsledku anglicky

    Purpose This study investigates consumers willingness to adopt genetically modified foods (GM) and the role of innovation and behavioral determinants. Design/methodology/approach A new integrated model that expands the Health Belief Model (HBM) into the Innovation Diffusion Theory (IDT) was developed and examined. A total of 241 consumers were selected from the capital of Iran, Tehran, through a multistage random sampling. The data were analyzed using SEM PLS modeling. Findings The extended HBM model was able to predict about 84 percent of the variance changes in consumers willingness to adopt GM foods. The effects of net benefit and perceived compatibility on the willingness were also significant. In addition, the mediating effect of compatibility on the relationship between net benefit/self efficacy and willingness to adopt GM foods was also significant. Originality/value This study contributes to the literature by developing the HBM into the IDT to assess consumers willingness to adopt GM foods.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    40101 - Agriculture

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    British Food Journal

  • ISSN

    0007-070X

  • e-ISSN

    1758-4108

  • Svazek periodika

    123

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    1-18

  • Kód UT WoS článku

    000590840600001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85095810726