Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Nová věcnost nové ženy? K genderovým aspektům moderních realismů v době první československé republiky.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F18%3AN0000056" target="_blank" >RIV/60461071:_____/18:N0000056 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://oha.dejinyumeni.phil.muni.cz" target="_blank" >https://oha.dejinyumeni.phil.muni.cz</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Nová věcnost nové ženy? K genderovým aspektům moderních realismů v době první československé republiky.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Recentní bádání na poli modernistických realismů, včetně nové věcnosti, rehabilitovalo nebo objevilo mnoho umělců, jejichž dílo nezapadalo do dominantního kánonu modernismu postaveného na pilířích formálního experimentu, abstrakcionismu a/nebo ikonoklasmu. Je příznačné, že mezi představiteli nových realismů dvacátých a třicátých let minulého století byla řada žen, pro něž byly avantgardní postuláty příliš odtržené od životní zkušenosti (a pro něž se v avantgardních spolcích beztak nenacházelo místo). Na základě analýzy obrazů femininity v dobové vizuální kultuře a rovněž prostřednictvím rozboru vybraných děl několika umělkyň, které byly ve dvacátých letech minulého století součástí české umělecké scény (Milada Marešová, Vlasta Vostřebalová Fischerová), případně těch, které se v Čechách narodily a působily v některé z blízkých, většinou německých lokalit (Erika Streit, Tina Bauer Pezellen), se příspěvek pokouší odpovědět na několik klíčových otázek týkajících se právě genderových aspektů nových realismů a nové věcnosti: Proč umělkyně tak často inklinovaly k moderním realismům? Nabízel jazyk těchto směrů umělkyním adekvátní prostředky k vyjádření dlouhou dobu nereflektované tělesné i mentální zkušenosti „druhého“ pohlaví a k hledání ženské osobní i kolektivní identity v moderní společnosti? Existuje nějaké spojení mezi novou věcností a ideálem „nové“ či „civilizované“ ženy dvacátých let? Může genderová analýza přispět k postupné rehabilitaci figurativních a realistických tendencí v českém meziválečném modernismu?

  • Název v anglickém jazyce

    New Objectivity of a New Woman? On Gender Aspects of Modern Realisms of the First Czechoslovak Republic.

  • Popis výsledku anglicky

    Recent research of modern realisms, including New Objectivity, rehabilitated or even discovered many artists whose work did not fit into a dominant canon of modernism built on formal experiments, abstraction and/or iconoclasm. It is significant that new realisms of the 1920s and 30s included many women artists who considered radical avant-garde postulates too separated from life (and who were usually not welcome in avant-garde circles anyway). Analyzing both representation of femininity in inter-war visual culture and work of several women artists who were either part of the inter-war Czech art scene (Milada Marešová, Vlasta Vostřebalová Fischerová) or those who were born in Bohemia but spent most of their professional lives in some of neighboring, mostly German locations (Erika Streit, Tina Bauer Pezellen,), the text tries to find answers to some key questions related to gender aspects of new realisms and New Objectivity in particular: Why women leaned so frequently to modern realisms? Did these fine art tendencies offer adequate means to express long-suppressed and unreflected bodily and mental experiences of the “second” sex and to find women’s personal and collective identity in modern society? Does exist a link between New Objectivity and the ideal of “new” or “civilized” woman that one of the central icons of the 1920s? Can the gender perspective contribute to gradual rehabilitation of figurative and realist tendencies in Czech inter-war modernism?

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA17-20238S" target="_blank" >GA17-20238S: Civilizovaná žena: Ideál i paradox prvorepublikové vizuální kultury</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Opuscula Historiae Artium

  • ISSN

    1211-7390

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    67

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    54-63

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85060906018