Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

From Within, From Without: Configurations of Feminism, Gender and Art in Post-Wall Europe

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F19%3AN0000013" target="_blank" >RIV/60461071:_____/19:N0000013 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    From Within, From Without: Configurations of Feminism, Gender and Art in Post-Wall Europe

  • Popis výsledku v původním jazyce

    While analyzing contemporary curatorial and art critical discourse in the countries of former Eastern Europe, the text describes the complexity of post-communist art from the perspective of the politics of gender and race. It explores the status of feminism as a political and artistic concept in the post-wall Europe, and shows how various power mechanisms of exclusion and inclusion work on the local art scene(s). The text underlines situatedness in place and time that prevents women (and other subjects on the margins) to be approached as singular and timeless, and makes them more aware of changing modes of oppression. While most feminist and gender-based art and art theory in the ex-East continues to be prevailingly created and written by white women and focuses on white femininity (sometimes on white men/masculinity), the text recognizes un-reflected forms of difference and multivocality among non-white women artists and curators, especially Roma.

  • Název v anglickém jazyce

    From Within, From Without: Configurations of Feminism, Gender and Art in Post-Wall Europe

  • Popis výsledku anglicky

    While analyzing contemporary curatorial and art critical discourse in the countries of former Eastern Europe, the text describes the complexity of post-communist art from the perspective of the politics of gender and race. It explores the status of feminism as a political and artistic concept in the post-wall Europe, and shows how various power mechanisms of exclusion and inclusion work on the local art scene(s). The text underlines situatedness in place and time that prevents women (and other subjects on the margins) to be approached as singular and timeless, and makes them more aware of changing modes of oppression. While most feminist and gender-based art and art theory in the ex-East continues to be prevailingly created and written by white women and focuses on white femininity (sometimes on white men/masculinity), the text recognizes un-reflected forms of difference and multivocality among non-white women artists and curators, especially Roma.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    A Companion to Feminist Art

  • ISBN

    978-1-118-92915-5

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    111-126

  • Počet stran knihy

    566

  • Název nakladatele

    Wiley Blackwell

  • Místo vydání

    Hobocken, NJ (USA) – Chichester (UK)

  • Kód UT WoS kapitoly