Signatury všech věcí: Poznámky k teorii moderního a současného umění
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F21%3AN0000035" target="_blank" >RIV/60461071:_____/21:N0000035 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Signatury všech věcí: Poznámky k teorii moderního a současného umění
Popis výsledku v původním jazyce
Autor se v knize zaměřuje na stereotypyy v terorii umění.Na základě detailní analýzy významných textů domácích i zahraničních teoretiků například hájí indexičnost moderního umění u Rosalind Kraussové, hledá analogii mezi antropologickou interpretací minimalismu Petra Rezka a zároveň u Didi-Hubermanna, odkazem na kulturní antropologii Jeana-Pierra Vernanta vyvrací postmoderní výklad Barthesova eseje „Smrt autora“, nebo odhaluje dekonstruktivní aspekty v domácích i zahraničních interpretacích surrealismu a poukazuje na stejný zájem o radikální obnovu ontologie mezi zdánlivě rozpornými projekty dekolonizace Frantze Fanona a pozdní fenomenologie Maurice Merleau-Pontyho. Vede-li Oswald Croll ve spisu o signaturách z počátku 17. století analogii mezi hvězdami a rostlinami, neboť „každá hvězda na nebi není nic jiného než duchovním a chaotickým způsobem předvytvořená rostlina, která ji zde na zemi představuje“, vlastně tím předjímá metodu zkoumání, kterou užívá Michel Foucault v polovině 20. století, když pomocí příkladu Panoptikonu vyvozuje nové uspořádání moci. Podobnou metodou zkoumání jsou v různé míře vedeny také texty předkládané knihy. Ať už se věnují rozporu mezi ikonickým a indexickým zobrazováním v moderním a předmoderním umění, fenomenologickým a antropologickým výkladům amerického minimalismu, „smrti autora“ spojované s postmoderním obratem, ve skutečnosti však ovlivněné dobovou interpretací antické tragédie, paralelám surrealismu a fenomenologie nebo vzájemným vztahům mezi projekty dekolonizace a pozdní fenomenologie, vždy nalézají nečekané souvislosti mezi zdánlivě rozpornými teoriemi moderního a současného umění.
Název v anglickém jazyce
Signatures of All Things: Notes on the Theory of Modern and Contemporary Art
Popis výsledku anglicky
The author focuses on stereotypes in the terror of art. On the basis of a detailed analysis of important texts by domestic and foreign theorists, for example, he defends the indexism of modern art with Rosalind Krauss -Pierra Vernanta refutes Barthes's postmodern interpretation of "The Author's Death," or reveals deconstructive aspects in domestic and foreign interpretations of surrealism, and points to the same interest in radical renewal of ontology between the seemingly conflicting projects of Frantz Fanon's decolonization and Maurice Merleau-Ponty's late phenomenology. If Croll pursues an analogy between stars and plants in his early 17th century manuscript, he thus, anticipates the kind of research method that Foucault employs when, with the aid of the example of the panopticon in the book Discipline and Punish, he infers a new arrangement of power. The texts of the present collection are also led to various extents by a similar method of analogous research. Whether addressing the contradiction between iconic and indexical imagery in modern and pre-modern art, phenomenological and anthropological interpretations of American minimalism, the "death of the author" associated with the postmodern turn but in fact influenced by contemporary interpretations of ancient tragedy, the parallels between surrealism and phenomenology, or the interrelationship between the projects of decolonization and late phenomenology, they always find unexpected connections between seemingly contradictory theories of modern and contemporary art.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-88308-37-9
Počet stran knihy
80
Název nakladatele
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—