Autonomní kamion
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F23%3AN0000054" target="_blank" >RIV/60461071:_____/23:N0000054 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.umprum.cz/cs/web/o-umprum/veda-a-vyzkum/externi-projekty/umeni-a-design-jako-reseni-zmen-v-doprave-s-nastupem-autonomniho-rizeni" target="_blank" >https://www.umprum.cz/cs/web/o-umprum/veda-a-vyzkum/externi-projekty/umeni-a-design-jako-reseni-zmen-v-doprave-s-nastupem-autonomniho-rizeni</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Autonomní kamion
Popis výsledku v původním jazyce
Návrh autonomního kamionu se zaměřuje na otázku, kde by mohla autonomní technologie fungovat v brzké budoucnosti. Kamion tráví většinu své cesty na dlouhých, rovných dálnicích, tím pádem ho není potřeba učit spletitou komunikaci, která se vyskytuje v centrech měst. Místo pro řidiče není potřeba a díky tomu je kabina navržena jako "klín", který usměrňuje proudění vzduchu podél návěsu a zároveň je vybavena hydraulickými klapkami, které pomáhají brzdit těžký návěs. Vše se podřizuje nižším nákladům, spotřebě a menší environmentální zátěži. S tím souvisí i chytrá logistika a propojení kamionu do tzv. "silničních vlaků", kdy se kamiony schovají do vzduchového vaku za první kamion a v podstatě plachtí za ním. První kamion je vždy ten, který se oddělí jako první ze společné cesty a nahradí ho kamion za ním. Koncept robota slouží jako mezistupeň pro tato starší logistická centra snažící se o postupnou proměnu. Mou snahou je, aby tento robot působil na pracovišti jako integrovaná samo-statná jednotka, schopná jak kolaborace s lidsky operovanou technikou, tak i výkonu samo-statných úkolů bez přímého lidského zásahu. Modulární koncepce designu cílí na maximalizaci využití robota dle situačních potřeb zákazníka v měřítku univerzálního vysokozdvižného vozíku s nosností dvou tun.
Název v anglickém jazyce
Autonomous truck
Popis výsledku anglicky
The autonomous truck design focuses on the question of where autonomous technology might work in the near future. The truck spends most of its journey on long, straight highways, so there is no need to teach it the convoluted traffic found in city centers. There is no need for a driver's seat, and thanks to this, the cabin is designed as a "wedge" that directs the air flow along the trailer, and at the same time it is equipped with hydraulic flaps that help brake the heavy trailer. Everything is subject to lower costs, consumption and less envi-ronmental burden. This is also related to smart logistics and connecting the truck to the so-called "road trains", when the trucks hide in an air bag behind the first truck and basically sail behind it. The first truck is always the one that separates first from the shared path and is replaced by the truck behind it. The robot concept serves as an intermediate step for these older logistics centers striving for gradual transformation. My aim is for this robot to act in the workplace as an integrated in-dependent unit, capable of both collaboration with human-operated equipment and perfor-ming independent tasks without direct human intervention. The modular design concept aims to maximize the use of the robot according to the custo-mer's situational needs on the scale of a universal forklift with a capacity of two tons.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
60500 - Other Humanities and the Arts
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL03000549" target="_blank" >TL03000549: Umění a design jako řešení změn v dopravě s nástupem autonomního řízení</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů